Bente Kvam Kristoffersen

Bente Kvam Kristoffersen reagerer på Dranges pitch-utspill: – Ble litt skuffa

– Det er ikke gjennom pitcher man bygger kultur.

Publisert Sist oppdatert

– Når han som er i front, som administrerende direktør i ANFO, sier at pitching kan betyr mye for moralen, underforstått byrået, da reagerer jeg på det. For det mener jeg blir helt feil.

Det sier Trigger-sjef Bente Kvam Kristoffersen til KOM24.

– Gammeldags holdning

Hun gikk på tirsdag ut på Linkedin etter at hun reagerte på en sak i KOM24, der ANFO-sjef Jan Morten Drange gikk ut og fortalte hvordan det var å jobbe med pitcher.

 – Alle som har jobbet i reklamebyrå vet hvordan det er. Når du sitter med de siste forberedelsene til morgendagens pitch-presentasjon gjør dette noe med moralen og lagfølelsen i byrået. Jeg har selv opplevd det, og det er da du ser kraften i laget og hva man får til når man må, sa Drange til KOM24. 

Det reagerer Kvam Kristoffersen på.

– Det er en litt gammeldags holdning synes jeg, sier hun.

Hun understreker at hun skjønner hva han mener med at det er når det koker man bygger kultur.

– Men det er og et enormt høyt press på de som er i disse situasjonene. Det tror jeg han undervurderer når han sier det han seier. Sånt må en ta på alvor. Jeg tror ikke det er gjennom pitcher du bygger kultur. Det er på andre måter, sier Kvam Kristoffersen og legger til:

– Har du ikke kultur og arbeidsmoral på plass før pitchen kjøres i gang, så er jeg ganske sikker på at du ikke når opp i en pitch.

Hun stiller spørsmål ved hva som skjer på en arbeidsplass om man ikke når opp flere ganger på rad, siden det tross alt bare er ett byrå som kan vinne.

– Det er kjempesurt å tape en pitch, det er ingen som liker det. Det gjør noe med selvtilliten, sier hun.

Kvam Kristoffersen forteller at når Trigger har stang ut, tar de en runde og prøver å finne ut hvorfor de tapte. 

– Handler ikke om enkeltpersoner

– Det er alltid flere grunner til at man taper en pitch. Det handler ikke om enkeltpersoner og deres leveranser, men hvordan vi har prestert som lag og hva vi må forbedre til neste gang, sier hun.

– Det er i det daglige arbeidet du gjør for kunden du bygger styrken din, sier hun.

Nylig ble det kjent at Kreativt Forum og de andre bransjeorganisasjonene har gått sammen om fire bud for å sikre en mer bærekraftig bransje, som ivaretar både faget, folkene og økonomien i bransjen.

En rekke byråer stiller seg bak føringene, blant dem Trigger. 

– For at flere skal orke å stå i det må vi skape bedre prosesser. Det er det bra Drange sier. Det er forutsetningene for at byråene og skal overleve, mener hun.

Men hun innser at det fortsatt er et stykke fram til at man er der man vil være og sier at det er viktig at man minner hverandre om viktighetene av å forholde seg til reglene.

Trigger-sjefen sier hun merker det er disiplinerende på dem når de er i pitcher.

– Seinest denne uken har vi forholdt oss til budene og sagt det til kundene. Og de respekterer det, sier hun.

– Men tror du det kan bli lett å glemme seg når det er tøffe tider og byrå må sikre seg arbeid?

– Jeg er litt redd for at det kan skli ut når det er tøffe tider, for da må du gjøre det du får beskjed om og det er færre anbud ute og flere som konkurrerer om dem, sier hun.

– Hva slags rolle kan Trigger ta? 

– Vi har vært ute og sagt det vi mener. På vår vegne så følger vi veldig med og har ambisjoner om å holde oss innenfor anbefalingene til KF så langt som mulig. Det er virkelig noe vi håper å få til. 

– Byråkonkurranser hverken kan eller skal bli borte

Til KOM24 svarer Jan Morten Drange i ANFO at alle som kjenner han og ANFO vet at de er opptatt av ryddige forhold i bransjen. Det gjelder også rundt pitching. 

Det mener han de har bevist over flere år, ikke minst ved etableringen av Byråvalg.

– Det som var vårt hovedpoeng i intervjuet, var å få frem at vi synes det var litt rart at KF gikk ut med sine fire bud to dager etter at vi tre bransjeforeninger hadde vår første prat om pitching. Byråkonkurranser hverken kan eller skal bli borte. Men vi er mange som jobber for å gjøre prosessene bedre, mindre omfattende og mer tids og kostnadseffektive for alle parter, skriver Drange i en e-post til KOM24 og fortsetter:

– I forbindelse med dette sa jeg også at det er aktører i byråbransjen som synes pitcher er helt OK. For det er det. Jeg mener heller ikke at man bygger kultur gjennom masse ekstra arbeid i forbindelse med en pitch. Men at man i en hektisk innspurt i en pitch ser hva et godt lag kan få til står jeg på. Og det er sannsynligvis veldig bra for lagfølelsen.

Powered by Labrador CMS