– Jeg har selv opplevd den siste natten før man legger fram en pitch. Da ser du hva som virkelig bor i folk
Jan Morten Drange i ANFO tror ikke på en full avskaffelse av byråkonkurranser. Men reglene kan finpusses, mener han.
– Alle som har jobbet i reklamebyrå vet hvordan det er. Når du sitter med de siste forberedelsene til morgendagens pitch-presentasjon gjør dette noe med moralen og lagfølelsen i byrået. Jeg har selv opplevd det, og det er da du ser kraften i laget og hva man får til når man må.
Det sier Jan Morten Drange, administrerende direktør i ANFO, til KOM24.
Han mener pitching og byråkonkurranser kan bety svært mye for moralen i en arbeidsplass.
– Det er viktig å noen ganger spole litt tilbake. En slik prosess handler om at en kunde skal bestemme seg for en ny byrå-forbindelse. Da må man vurdere et lite utvalg av kandidater. Det er selvfølgelig trist for de som ikke når opp at det som regel bare er én vinner. Men det er også noe man er bevisst på når man går inn i en slik runde. I en finalerunde har du ett av kanskje tre eller fem lodd, og sånn er gamet.
En langvarig debatt
I sommer ble pitching igjen et hett tema i reklamebransjen. Flere aktører i bransjen har tatt til orde for å innføre et mer omfattende sett med anbefalinger.
Byråene ønsker å unngå å bli utnyttet. De vil ikke bruke for mye ressurser og tid på konkurranser som de ikke vinner. Denne runddansen har Drange vært vitne til mange ganger før.
– Jeg har vært i bransjen en stund. Dette har man snakket så lenge jeg har vært med. Debatten gjentar seg selv, og vi har faktisk kommet med anbefalinger også tidligere. Om byråene skal levere eller ikke levere arbeid i en prosess er også noe som har blitt diskutert lenge.
– Jeg synes det er rart at vi later som at dette er noe nytt hver gang, sier Drange.
For gjennomføringene av konkurransene har blitt mye bedre med årene, mener han.
I 2018 var ANFO med på å etablere Byråvalg, en aktør som skal hjelpe både offentlige og private kunder med å sette i stand rettferdige prosesser.
– Private aktører benytter seg i økende grad av ekstern hjelp, mens i det offentlige kan man bli ganske mye bedre. Det blir kostnadseffektivt for alle parter, og du unngår vanskeligheter i etterkant av konkurransen. Også taperne skal sitte igjen med en opplevelse av at gjennomføringen var ryddig og rettferdig.
Kan forbedres
Flere tilfeller har den siste tiden gitt nytt liv til debatten om pitching. WAL vant en omstridt avtale med Coop, og Vann- og avløpsetaten valgte å invitere hele 17 byråer rett inn til en finalerunde.
Men bare noen dager senere kom Kreativt Forum med sine egne fire bud.
– Jeg synes timingen til Kreativt Forum var litt overraskende. Så ærlig skal jeg være. Vi så i ettertid at dette skapte en del forvirring, da vi fikk flere henvendelser fra medlemmer som trodde vi hadde stilt oss bak disse fire budene. Men dette er kun KF sine bud, sier Drange.
Kreativt Forum-leder Benedicte Løvdal har tidligere tatt til orde for å avskaffe byråkonkurranser slik de foregår i dag, og utforske andre alternativer. Dette er Drange uenig i.
– Det er viktig å få fram at stort sett så er det å velge byrå noe som går veldig enkelt for seg. Jeg tror ikke det er lurt at vi kvitter oss med pitching og konkurranser. Men vi kan sørge for at prosessene blir bedre, dersom alle i bransjen gjør sitt.
Han legger til at deler av budene til KF ser greie ut, men han tolker dem mer som en intern oppfordring til medlemsmassen deres enn noe som er hogd i sten for enhver potensiell situasjon.
Når de tre organisasjonene kommer lenger i det felles arbeidet, vil nok ANFO ha noen andre synspunkter.
– ANFO representerer kundene, KF representerer reklamebyråene og Mediebyråforeningen representerer mediebyråene. Det er ikke gitt at vi alltid er enig, men vi skal klare å komme opp med noen anbefalinger som alle kan leve godt med, sier Drange
En vanskelig tid
Flere byråer er inne i en vanskelig periode økonomisk sett. Noen går konkurs, andre må kutte i kostnader og ansatte.
Drange mener det kan være én av årsakene til at pitching nå debatteres på nytt.
– Det er generelt stor kamp om kundene og de mest lønnsomme kontraktene. I en tid der mange trenger alt de kan få av business, er det ekstra surt å tape. Mange legger også inn en ekstra innsats, og strekker seg enda litt lenger, sier han.
Samtidig mener han kundene ofte får litt for mye kjeft.
– Jeg snakker jo for våre medlemmer. Men det er ofte lett å skylde på kundene og annonsørene. I flere sammenhenger er det byråene som i sin iver etter å vinne, driver konkurransen litt ut av kurs. Derfor er det viktig at vi som bransje kan enes om nye anbefalinger.