Datatilsynet om X: – Var en viktig kanal for oss
Flere aktører har den siste tiden valgt å forlate plattformen X. Det gjorde Datatilsynet allerede i august.
På det meste hadde Datatilsynet over 25 000 følgere på X, tidligere kalt Twitter. Sent i august besluttet de likevel å slette kontoen sin.
– Det var en viktig kanal for oss. Men det var så mye uforutsigbart som skjedde der, og derfor valgte vi å gå av, sier kommunikasjonsdirektør Janne Stang Dahl til KOM24.
Noe av grunnen var at X trente KI-modellene sine, inkludert den generative chatboten Grok, på brukernes innlegg uten å informere om dette.
– Så sluttet de med det i Europa i en periode, men begynte igjen etter en stund. I tillegg har det vært veldig mye desinformasjon og konspirasjonsteorier der, også i den siste tiden i forbindelse med det amerikanske valget, sier Dahl.
Rådgir andre
Både enkeltpersoner, selskaper og organisasjoner har den siste tiden varslet at de forlater X. Plattformen eies av Elon Musk, som er en ivrig støttespiller for Donald Trump.
– Vi har ikke oppfordret noen virksomheter, verken private eller offentlige, om å forlate X. Det vi gjør med alle sosiale medier, er at vi oppfordrer dem til å gjøre egne nøye vurderinger, sier Dahl.
Hun legger til at Datatilsynet heller ikke er å finne på Meta-eide Facebook, av mange av de samme grunnene som at de ikke er på X.
Kommunikasjonsdirektøren sier at X var nyttig på flere måter tidligere.
– På sitt beste, som begynner å bli noen år siden, var det et nyttig sted for oss å følge med i samfunnsdebatten. Det var en flott kanal med mange viktige diskusjoner. Men så skjedde det flere uforutsigbare ting som gjorde at interessen forsvant. Og vår brukerkonto var egentlig lite i bruk lenge før vi valgte å slette den.
Satser på LinkedIn
Mange av de som forlater X velger andre plattformer som ligner. Threads, som også eies av Meta, er ett eksempel. Et annet er Bluesky.
– Datatilsynet har foreløpig ikke gjort noen vurdering av Threads eller Bluesky. Men fra et brukerperspektiv er det bra at det finnes ulike muligheter der man i større grad kan styre algoritmene sine og uten det store fokuset på reklame og datainnsamling. Det å ha en god plattform der man vet hva som faktisk skjer med brukernes data, er et stort savn for mange offentlige virksomheter.
For deres egen del har LinkedIn blitt en plattform der de er aktive. Der har de nå over 5 000 følgere, men Dahl understreker at målgruppen her er annerledes enn mange andre steder.
– Vi begynte der nå i høst. Det er jo en plattform som kanskje ikke henvender seg så mye til «folk flest», men til virksomheter og fagfolk. Der poster vi om det vi driver med, og opplever bra med engasjement.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no