Kristian Oma i Nent mener VGs kommentator Leif Welhaven ser spøkelser på høylys dag.

Reagerer på at Viaplay og Skiforbundet har samme kles-sponsor

– Isolert sett er det ikke så ille, men fra et journalistisk utgangspunkt reagerer jeg på nærhet og avstand og et etterlatt inntrykk av at man er på lag.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Viaplay sponser skiforbundet og har de redaksjonelle senderettighetene. Craft sponser Viaplay, og kler opp dem skal dekke skisporten redaksjonelt. Og fra mai sponser Craft også skiforbundet.

– Dette er en problemstilling som setter det ytterst på spissen hvor små og tette bånd det er i et miljø, sier VGs sportskommentator, Leif Welhaven, til KOM24.

Klæblo-konflikten

Han reagerer på de særlig tette båndene mellom Viaplay og Skiforbundet.

Som KOM24 tidligere har skrevet om inngikk Craft og Skiforbundet en femårig sponsoravtale med virkning fra 1. mai 2022.

Før årets skisesong overtok Viaplay senderettighetene til det meste av langrenn i Norge.

Samtidig begynte kanalen å sponse langrennslandslaget, noe som førte til en konflikt der det ble kjent at Klæbo nektet å bruke Skiforbundets nye sponsor Viaplay på drakten.

Den konflikten løste seg etter hvert. Så ble det like før jul kjent at Craft skal kle opp Viaplay og fra neste sesong av skal altså Craft og kle opp langrennslandslaget.

Det er en del av Skiforbundets markedsstrategi å arbeide for at de har færre, men større samarbeidspartnere, har de uttalt til KOM24.

Welhaven reagerer særlig på det tette samarbeidet mellom Viaplay og Skiforbundet.

– Isolert sett er det ikke så ille, men fra et journalistisk utgangspunkt reagerer jeg på nærhet og avstand og et etterlatt inntrykk av at man er på lag, sier han.

Han sier at isolert sett reagerer han ikke på at Craft inngår sponsoravtaler.

Lurer på klokskapen

– Det som er en interessant forflytning er at det nå handler om redaksjonell uavhengighet opp mot miljøet man skal dekke, sier han og peker på særlig to ting.

Det ene er at man flytter rettighetene over til en aktør, som i motsetning til NRK ikke har nyhetsflater eller tradisjon for å utøve kritisk journalistikk.

– Når man har det som bakteppe, så blir du og sponsor for det samme miljøet du har kjøpt rettigheter til, så lurer jeg på hvor klokt det er, sier han.

Welhaven sier han er klar over at det er mange ulike eksempler å diskutere. Han drar fram Adressas sponsing av Rosenborg eller VGs av Hopplandslaget.

– Forskjellen er at de har ikke samtidig kjøpt rettighetene, peker han på.

Han sier at dette med rettighetsdiskusjoner er et innmari vanskelig landskap, men sier han synes denne saken flytter diskusjonen noen millimeter i en retning som det er diskutabelt.

– Med blikk på viktighet og journalistisk troverdighet, burde Viaplay latt være å koble seg så nær, sier han.

Welhaven sier at Craft ikke er å klandre og peker på at de er et kommersielt selskap. Men han reagerer på at de som går på ski og de som skal dekke det redaksjonelt kles opp med samme logoeksponering.

Ser spøkelser

Welhaven sier at sportsjournalister er så tett på en del miljøer og det er mye historier det er verdt å diskutere.

– Det å ha bevissthet rundt nærhet og roller er ekstremt viktig. Integritet og troverdighet ikke det samme, og dette kan svekke troverdigheten, mener han.

I Viaplay avviser de all kritikk fra Leif Welhaven tvert.

– Først og fremst må det finne en øvre grense for hvor mange spøkelser Leif Welhaven ser i det daglige, sier Kristian Oma, Sportssjef i NENT Norge.

– Vi fra sportens side trenger tøy når det er 20 minus i Ruka, da er det fint at vi ikke går rundt i spraglete busseruller og framstår som jueltre på luften, men at vi har fine og gode klært som gjør at vi ser ut som en gruppe, sier Oma og kaller det en velsignelse å ha de klærne når de er ute og jobber.

Han avviser og kritikken om tette bånd og mange på kritisk journalistikk.

– Om langrennsdressen til Klæbo spjæres når han skal rykke opp en bakke, skal vi vise det, omtale det og stille krisitske spørsmål enten leverandøren heter Bjørn Dæhlie eller Craft, sier Oma.

– Men det finnes jo andre klesleverandører, dere kunne ikke gått for noen av de?

– Det handler sikkert om klesleverandørens ønske om hvor de vil profilere seg, sier han og peker på at detaljene i avtaler sitter ikke han på.

Ser ingen problemer

Oma peker på at det er veldig vanlig i norske TV-redaksjoner å ha en klesavtale.

Han sier at det bare er Welhaven som har stilt spørsmålstegn ved dette og legger til at han lurer på hvor klokt det er å stille spørsmål ved tidligere VG-kollegaer og folk jobb som har jobbet i NRK-sporten og bevist evne til kritsk journalistikk.

– Så du ser ikke noe problematisk ved dette?

– Nei, jeg ser ikke noe problematisk.

Leif Welhaven sier at det slett ikke handler om å se spøkelser.

– Men om det etterlatte inntrykket av i hvilken grad man fremstår som å være på lag med kildene. Her har Oma og jeg åpenbart en ulik terskel og innstilling til hvilken grenseoppgang som er naturlig, sier han.

KOM24 har og vært i kontakt med Skiforbundet. Kommunikasjonssjef Espen Graff sier til KOM24 at de føler seg trygge på at det er helt uproblematisk for seerne at Viaplays medarbeidere bruker klær fra Craft.

– Vi har ingen utfordringer knyttet til at en av flere rettighetshavere har samme klesleverandør som langrenn. Vi er ikke part i slike avtaler på noen måte og dette har aldri vært tema hos oss. Det er heller ikke første gang at rettighetshavere på tv benytter samme klesleverandør som utøvere, peker han på.

Han mener heller ikke det er for tette bånd mellom Skiforbundet og Viaplay.

– Vi har akkurat det samme profesjonelle forholdet til Viaplay som vi har til NRK og TV2 som vi har solgt tv-rettighetene til for konkurranser her i Norge. Det gjelder også Discovery som har rettighetene til OL, sier han.

Powered by Labrador CMS