PR-byråene svarer på Arendalsuka-kritikk
Alle er enige om at man ikke må bruke byrå for å bli sett, men de anbefaler det sterkt.
– Det er ikke noe poeng å dra til Arendal hvis du ikke lager et arrangement som folk får med seg.
Det sier Guri Størvold, partner og daglig leder i Zynk til KOM24.
Tirsdag denne uken gikk leder i Arendalsuka, Tone Skindlo Taraldsen, ut i KOM24 og varslet et oppgjør med PR-byråene under Arendalsuka.
Hun fortalte KOM24 at de får henvendelser fra aktører som har fått beskjed fra byrå eller hørt fra andre at en ikke får fram sitt budskap uten å bruke PR-byrå.
– Og det mener vi er helt feil, sa hun.
– Naturlig
KOM24 har sjekket med en rekke av byråene som har tilstedeværelse under Arendalsuka for å sjekke hva deres respons er.
– I tråd med at det har blitt stadig flere arrangementer, har det også blitt mer krevende å lage arrangement som blir lagt merke til og hvor man får toppfolk til å innlede på – eller å sette agenda i media. For å lykkes med det trengs det en god strategi, mener Størvold og sier at det kan man gjøre selv eller bruke ekstern kompetanse som Zynk eller andre byrå.
I fjor var det 1962 arrangement og over 500 journalister og rundt 160 000 besøkende under Arendalsuka.
Størvold sier at Arendalsuka ikke er viktig for dem økonomisk, men at alle 15 rådgiverene deres kommer til å være til stede en eller flere dager underveis i arrangementet.
– Vi bruker uka til å koble ledere sammen som vil ha nytte av å bli kjent. Det er også en god arena for å være sammen som byrå. Å bo sammen i et hus og drikke morgenkaffen sammen har en verdi, sier hun.
Per Høiby i First House sier at det ikke er nødvendig å bruke byrå under Arendalsuka.
– At noen arrangører velger å bruke «sitt» PR-byrå når de skal gjøre noe under Arendalsuka er naturlig, slik de også gjør når de ønsker å fremstå med relevans og aktualitet på andre arrangementer rundt om i landet, sier han.
Høiy er mannen som selv hadde ideen til selve Arendalsuka.
First House har i år bare to egne arrangement under uka, men er involvert i flere andre arrangement og kommer til å være godt representerte i byen.
– Vår deltakelse i år er ikke avklart enda, men jeg antar det blir som tidligere år. Et titalls rådgivere som er innom en dag eller to, alt avhengig av oppdragsmengden, sier han.
Stine Grøndahl Sesseng, som er daglig leder i TRY Råd, sier at Arendalsuka er sentral arena for mange av kundene deres, og derfor naturlig for dem for å støtte når de trenger det.
– Ser etter muligheter
TRYs faste plass er Madam Reiertsen, der de skal ha over ti arrangementer i år, både for kunder og i egen regi.
Kristian Hvilen i Rud Pedersen sier at PR-byråer er en naturlig del av aktørbildet under Arendalsuka, men at han er enig med Taraldsen som sier at ingen skal føle seg tvunget til å bruke PR-byråer for å få tilgang eller oppmerksomhet.
– Vi er tilstede på Arendalsuka for å bistå kunder i relevante arranger som bidrar til å gode diskusjoner og nye perspektiver. Vi ser også etter muligheter til å knytte kontakter med potensielle nye kunder, men fokuset ligger alltid på innhold og substans.
Byrået Goodwill er involvert i 60-70 arrangementer i løpet av Arendalsuka og rundt ti personer er i sving under arrangementet.
Som sine bransjekollegaer er Johannes Fjose Berg, som er partner og seniorrådgiver i byrået, enig i at man trenger ikke byrå for å ha arrangement i Arendal.
– Men for å lykkes under Arendalsuka og tilsvarende arrangementer må man ha en del nødvendige kunnskaper og kompetanse, og ikke minst anledning til å sette av tilstrekkelig med ressurser. Det er ikke alle som har mulighet til å bruke tid på prosjekter som dette i en hektisk hverdag, og da er byråer nyttige, mener han.
Savner nysgjerrighet
Fjose Berg sier han skulle ønske Taraldsen var litt mer nysgjerrig på måten flere av dem jobber med Arendalsuka.
– Måten vi bistår organisasjoner med lite ressurser, måten vi jobber for å bistå lokalt næringsliv og hvordan vi faktisk er opptatt av å utvikle Arendalsuka, sier han.
Selv om de er innvolvert i en lang rekke arrangement og har masse ressurser i sving, mener han det ikke er store inntekter å hente for dem.
– Time for time er ikke dette et veldig godt betalt prosjekt, men både kundene og våre lokale samarbeidspartnere i Arendal setter pris på det vi gjør - så da fortsetter vi!
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no