Langs uteplassene til venstre i bildet er det en rekke PR-byrå som har sikret seg plasss år etter år.

Varsler oppgjør med PR-byråer på Arendalsuka

– Dette ønsker vi ikke.

Publisert Sist oppdatert

– Vi får henvendelser fra aktører som har fått beskjed fra byrå eller hørt fra andre at en ikke får fram sitt budskap uten å bruke PR-byrå, og det mener vi er helt feil.

Det skriver Tone Skindlo Taraldsen, prosjektleder for Arendalsuken i en e-post til KOM24.

Arendalsuken bare vokser og vokser. 

Det begynte med 50 arrangement og 70 pressefolk i 2010, til i fjor å ha vokst til 1962 arrangement og over 500 journalister og rundt 160 000 besøkende i 2023.

– Kan bli et problem

I forbindelse med slippet av programmet i år sa Taraldsen at man behøver ikke benytte seg av fordyrende mellomledd som eventbyrået og andre byråer.

Hun utdyper til KOM24 og skriver i en e-post at det er over 1600 ulike aktører fra både organisasjons- og næringsliv, politiske partier, mediehus, akademia, forskningsinstitusjoner, offentlig forvaltning med flere som deltar i Arendalsuka.

 Mange av disse har begrenset økonomi, og alle fordyrende mellomledd kan medføre at enkelte aktører ikke har råd til å delta. 

– Hvis ikke alle kan delta, er vi ikke lenger en arena for demokratisk utfoldelse, skriver hun.

– Er PR-byråenes tilstedeværelse i Arendal et problem? 

– Vi anser dem som en naturlig del av aktørbildet. Men hvis noen av dem prøver å etterlate et inntrykk av at en må bruke et byrå for å slå gjennom, da kan det bli et problem, skriver hun.

PR-byråene har en svært synlig tilstedeværelse i Arendal, der flere av dem har booket noen av de mest sentrale uteplassene i byen, gjerne for hele uken. Der har de sine arrangementer og kundemøter. 

Gjerne med plakater på utsiden av rekkverkene for å vise hvem som har plassen. 

Taraldsen skriver at dette er en av de tingene de får mest tilbakemeldinger på.

–Det går på at dette oppleves ekskluderende og privatiserende, spesielt når de bruker profilelementer som bannere til å markere sitt område. Dette går på tvers av Arendalsukas verdier, skriver hun og varsler at Arendalsuka kommer til å ta dette opp med PR-byråene. 

– Behov for å markere seg

– Vi har sett en utvikling mot at noen byråer har større behov for å markere seg – spesielt visuelt. Dette ønsker vi ikke, og vi kommer til å snakke med disse aktørene før sommeren.

Arendalsuka har et sett regler som skal sørge for at ingen tar seg for mye til rette på bekostning av andre. 

De inkluderer blant annet lydnivå for lydsystemer og størrelse på synlige profilelementer/bannere, som vanligvis ikke får overstige 1 x 2 meter.

Brudd på reglene kan i ytterste konsekvens medføre utestengelse fra Arendalsuka. 

– I din drømmeverden, hvilken plass har byråene under Arendalsuken? 

– Der aktøren ønsker å benytte byråenes kompetanse er de en naturlig del av Arendalsuka. Det er naturlig at enkelte arrangører ønsker å bruke et PR-byrå til å planlegge og gjennomføre sitt arrangement, skriver hun og fortsetter: 

– Men for at Arendalsuka skal forbli en demokratisk møteplass for alle, er det avgjørende at byråene ikke begrenser andre arrangørers mulighet for å delta. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS