Mener det er for mange uinteressante ting på programmet i Arendal
– Det blir arrangert for masse i Arendal, som like godt kunne ha vært et møte i Oslo.
– Man bør behandle Arendalsuka som den bør behandles. Ta det seriøst, ikke som en seinsommerjippo for du føler du må være der. Da kan du heller gjøre noe annet.
Det sier Kristian Hvilen, managing partner i Rud Pedersen.
Han mener at for mange jobber for dårlig med hvilke arrangementer de skal ha i Arendal.
Må ta noen runder til
Arendalsuka ble arrangert første gang i 2012. Da var det 50 arrangementer og 20 000 publikummere. I 2023 var dette vokst til et gigantarrangement med 1962 arrangement og flere hundre tusen publikummere.
Hvilen sier at det er for mange som har arrangementer i Arendal, som like godt kunne vært et møte i Oslo.
For å bruke hans språk, så flytter de ingenting.
– Du merker når du går rundt der, så ser du og føler så stor forskjell på arrangementene og du kan nesten med en gang si at dette arrangementet flytter noe og gir det verdi til deltakerne og de som lytter, og dette her, det andre arrangementet, kan være en ren bortkast av penger, sier han.
Han mener at de som bransje er nødt til å ta et par runder til når de tenker Arendal.
– For å rett og slett gi enda mer energi og giv til konseptet og for at de som velger å være der og bruke penger, faktisk får enda mer igjen for det, sier han.
Anders Westlie er seniorkonsulent i Rud Pedersen, han sier at forskjellen gjerne ligger i dem som bruker Arendal som et mål på veien og de selskapene som bruker det som en one off.
Han mener man må se på Arendal som en milepæl i det langsiktige arbeidet og at man må ha en plan for hvordan man drar det hele videre.
– Og det handler i stor grad også om å sette sammen paneler som gjør at du er i stand til å videreføre denne diskusjonen i etterkant, sier han.
COO i Rud Pedersen, Ann-Kathrin Årøen, sier på sin side at det er litt for mange organisasjoner som har en KPI som sier at de skal være i Arendal, uten å bruke arrangementet for å oppnå noe i det større perspektivet.
Bortkastet
– Det må jo være grunn til at du skal investere både tid og penger i det, for Arendal er «crowded space», sier hun og sier at det hele må være en del av en større plan.
– Ellers er det bortkastet, sier hun.
Hun mener det er for mange arrangement i Arendal som er for intetsigende.
Kristian Hvilen understreker at det ikke er i deres interesse å peke finger på noen eller hakke på noen.
– Men det vi er bekymret for er at de som bør være der og sitte i panel ser mindre verdi av det på sikt og at det er med på å redusere det som er verdien av Arendalsuka, sier han og sier det er en oppfordring til Abelia og Kommunikasjonsforeningen til å sammen se på hvordan de som bransje kan sørge for å levere verdi inn og sørge for at Arendalsuka får muligheten til å fornye seg på en god måte.
Hvilen mener at om de som bransje tar denne delen av jobben ordentlig er de med og styrker alle de andre elementene av Arendalsuka.
– Utfordre oss enda mer
– Alle organisasjonene får et sted å blomstre. Det er helt fantastisk og er en uke av Arendalsuka som er utrolig sterk. Vår oppfordring er å behandle Arendalsuka som det det er. Ta det seriøst, ikke som en seinsommerjippo, sier han.
Han mener det kan tilføres mer verdi om man skru til debattene litt og at det da kan bli plass til andre ting der også.
Men han vil og at kundene utfordrer byråene enda mer.
– Jo, byråene er der og har en egenverdi av å være der. Men vi er jo der primært fordi kundene ber oss om hjelp. Så jeg tror faktisk det handler om et ønske, et spørsmål til kundesiden da: Se dette inn i verktøykassa for hele året og kanskje i enda større grad utfordre oss som byråmiljøer, sier han.