Visste du at Cannes Lions først ble arrangert i Italia?
I år det 70. gang Cannes Lions arrangeres, men visste du at reklamefestivalen slik vi kjenner den i dag er inspirert av filmfestivalen i Cannes? Eller at festivalen har byttet navn flere ganger, og at Cannes Lions ikke begynte i Cannes?
Fredag kveld ble det som i år er den 70. utgaven av Cannes Lions avsluttet. Reklamefestivalen som i flere tiår har blitt regnet som VM i reklame og premie-løvene som et bevis på noe av det mest prestisjefulle man kan vinne kan innen reklame.
Festivalen har blitt arrangert helt siden 1954, men spoler vi tilbake i tid til da det hele begynte, viser det seg at det som er kjent som Cannes Lions i dag, faktisk ikke begynte i Cannes.
Ikke engang i Frankrike.
Byttet navn tre ganger
Reklamefestivalen er inspirert av filmfestivalen «International Film Festival», som har tatt plass i Cannes siden slutten av 1940. Det var den globale kinoreklame aktøren SAWA som mente at de som lagde reklamefilmer burde få anerkjennelse – og dermed la til rette for festivalen «International Advertising Film Festival».
Den første noensinne ble holdt i Venezia i september 1954, og 187 bidrag fra totalt 14 ulike land, fikk prøve seg i den aller første utgaven av det som i dag er Cannes Lions.
Løvene som det kjempes om årlig er inspirert av løvene på Markusplassen i Venezia. Den andre utgaven av festivalen ble lagt til Monte Carlo, før den i 1956 ble holdt i Cannes for aller første gang. Deretter byttet det mellom Venezia og Cannes de neste årene. Og ikke før i 1984 ble Cannes fast arrangørby for festivalen.
I 1992 skiftet festivalen navn fra International Film Festival til «The International Advertising Festival», og samme år ble Young Lions introdusert, men ikke arrangert før i 1995 for første gang.
I 2011 endrer festivalen på ny navn, og denne gangen til «International Festival of Creativity», som er det offisielle navnet på reklamefestivalen i dag.
– Det faglige var en vits
I år er det den 70. utgaven av festivalen, og redaktør i Kreativt Forum, Harald Grenne har i år vært i Cannes for 19. gang.
– Det er nesten litt for mye, men Pål Bang-Hansen klarte vel å få med seg 42 filmfestivaler i Cannes før han gikk av med pensjon – så jeg har litt å ta igjen, sånn sett.
Første gang var tilbake i 2003.
– Den gang var det bare en håndfull, tradisjonelle kategorier som film, annonser, DM og utendørsreklame. Og det faglige innholdet var ofte en vits, men dette var tiden da kreatører kunne sitte og se reklamefilm fra hele verden i timevis inne i festivalpalasset, så det var nye inntrykk for de som prioriterte dette i stedet for sol. Men de fleste av nordmennene foretrakk nok å være på stranda. Slik er det ikke nå, sier Grenne, til KOM24.
2014 er året han har best minner fra.
– Det var stas da ANTI vant Grand Prix i Design for den visuelle profilen til Festspillene i Bergen. Og det var gøy i fjor da Pol vant gull i film for Posten.
– Hva gjør Cannes Lions verdt å oppleve hvert år?
– Jeg får nok mest ut av pressekonferansene der juryene annonser vinnerne og forklarer hvordan de har tenkt. Og det finnes vel ikke noe bedre sted for å studere hvordan de beste innen reklame og kommunikasjon tenker akkurat nå. Og så er det jo veldig sosialt og hyggelig på kveldene. Vi nordmenn er jo ganske gode på å rotte oss sammen når vi er utenlands.