Har 300 000 følgere i sosiale medier: Slik har influenserne bygget opp en lojal følgerskare
Deler tips om hvordan de bygger merkevare med sosiale medier.
Denne artikkelen er over to år gammel.
(ULLEVAAL): Influenserne Sara Høydal (22) og Victoria Skau (23) begynte begge som Youtubere og er aktive på flere andre sosiale medier plattformer. Høydal har bygget opp podkasten «ForsvinningsFredag», og Skau har stått for podkasten «Victoria Skau bryter ned fasaden». Sammen har de laget podkasten «Oops!», der de snakker om utfordringer for to jenter i tidlig tjueårene.
Høydahl og Skau har til sammen over 200 000 følgere på YouTube, og nesten 100 000 på Instagram.
Duoen er bevisst på hvordan de bruker de ulike plattformene til å bygge opp merkevaren sin, og skape en lojal følgerskare. Under Radiodager på Meet Ullevaal fredag, delte de sine beste tips til synlighet i ulike sosiale medier, og hva som skal til for å lykkes.
Høydals true crime podkast «ForsvinningsFredag» ligger for øyeblikket på en 74. plass på Podtoppen. Hun begynte med podkast da hun var 17 år.
– Da var true crime en ny sjanger – og en mannsdominert sjanger. Men gjennomsnittet viste at det var flest kvinner med interesse for denne sjangeren. Jeg synes det var rart at det var bare menn som skulle sitte å snakke om dette da.
Husk sirkulasjon mellom kanaler
Skau poengterer at det er viktig å skille seg ut for å gjøre seg selv unik.
– Jeg har stor interesse for selvutvikling, og tenkte at dette må jeg bruke til min fordel med å være den stemmen som manglet.
Hun sier man ved å bruke problemer eller livssituasjonen hun selv står i, gir henne en personlig tone med lytteren.
– Det kan gjøre det lettere å fange publikum fordi lytteren får et mer personlig forhold til deg.
I mai 2021 ble den første episoden til Oops! spilt inn, en podkast der influenserne blant annet snakker om å drite seg ut på danskebåten til one night stand med fotfetisj. Da podkasten skulle promoteres hadde de en klar strategi hvordan de skulle skaffe seg mest mulig synlighet.
– Det handler om målgruppe, hyppighet, sirkulasjon og algoritmer. Dette er områder vi ikke kan snakke om, sier de.
Høydal og Skau sier sirkulasjon gir stor effekt.
– Vi fant fort ut at det virker veldig bra. Engasjer følgerne til å bli fra en kanal til den neste, og avslutt gjerne med en oppsummering i kanalen man begynte i. Sirkulasjon er et godt begrep som beskriver reisen man tar følgerne med på.
Kvantitet over kvalitet
Også må man vite hvem man har i målgruppen.
– Hvem snakker du til og hvorfor. Og lag innhold etter målgruppen – denne gruppen skal alltid være i fokus.
Skau sier det er viktig å tenke etter når på dagen man poster og hvilke dager som er best egnet for målgruppen din.
I tillegg er det viktig å kjenne de ulike plattformene godt, og skjønne hvordan algoritmer fungerer.
– De ulike plattformene og funksjonene blir likere, og derfor er det utrolig viktig å virkelig vite forskjellene, sier Høydal.
Hun legger til at flere funksjoner ser like ut visuelt, selv om de ikke kan sammenlignes. Og tipser om å styre unna redigeringsprogrammer.
– Det ødelegger for algoritmene. For eksempel på Instagram bør man bruke det som er tilgjengelig i appen, bytter man ut fonten, vil ikke algoritmen plukke det opp som godt innhold.
Og når det gjelder hyppighet og kvalitet eller kvantitet, har dette endret seg fra de begynte på YouTube.
– Vi pushet ut fem videoer i uken, og vil fortsatt påstå at kvantitet vinner kvalitet. Husk at innholdet har noe å si, og at det er innholdet som har mulighet til å viralt – og ikke kvaliteten.