
Slik håndterer hun NRK-kameraer og en frittalende sjef: – Når noe virkelig smeller, er vi kanskje best
Kommunikasjonsdirektør Marthe Skaar om NRK-serien «Oljefondet»: – Hvis du ikke tør å gi ærlige råd, er du heller ikke en god rådgiver.
I NRKs nye dokumentarserie «Oljefondet – På innsiden» får seerne et unikt innblikk i hverdagen til Oljefondssjef Nicolai Tangen og hans nærmeste rådgivere.
Kommunikasjonsdirektør Marthe Skaar trer tydelig fram – og nøler ikke med å si nei til sjefen når det trengs.
– Det er jobben min. Gode råd må være ærlige. Hvis du ikke tør å være konkret og tydelig, da er du heller ikke en god rådgiver, sier Skaar til KOM24.
Åpenhet viktigere enn risiko
Avgjørelsen om å slippe NRK tett på ble ikke tatt lett. Skaar forteller at det var en grundig diskusjon i forkant – og at de til slutt landet på at åpenhet var viktigere enn risikoen for å bli misforstått.
– Vi har en ambisjon om å være verdens mest åpne fond. Finans er komplekst, og det er folkets penger vi forvalter. Hvis vi kan bidra til at flere forstår hva vi gjør, er det verdt det, sier hun.
Hun mener serien speiler virkeligheten slik den er: mange diskusjoner, hardt arbeid – og mye humor.
– Fotografene har vært flinke til å fange de små øyeblikkene. Vi har virkelig kjent oss igjen, sier Skaar.
– Skikkelig dårlig idé
Et av øyeblikkene som illustrerer dynamikken mellom Tangen og rådgiverne, er scenen der han ønsker å svare på kritikk i sosiale medier – og får et kontant nei fra kommunikasjonsdirektøren.
Etter at Tangen blir anklaget for å bruke hersketeknikker under et foredrag ved Handelshøyskolen BI, foreslår han å legge ut et innlegg på LinkedIn – for å understreke hvor godt han selv synes sesjonen gikk.

Det forslaget blir raskt avvist. I serien hører vi Skaar si rett ut at det er en «skikkelig dårlig idé».
– Det var ikke noe spesielt med akkurat den situasjonen. Jeg er alltid tydelig, sier Skaar i dag.
Hun mener scenen viser noe viktig om forholdet mellom leder og rådgiver.
– Det handler om tillit - i begge retninger. Nicolai er også tydelig. Vi har både gode og dårlige idéer, og det må være takhøyde for det.
Må kunne stå i stormen
Ifølge Skaar er det avgjørende at rådgivere ikke bare er enige med sjefen – og at man alltid må være godt forberedt.
– Det skjer så mye uforutsett hele tiden. Du må gjøre grunnarbeidet og forberede deg på det du kan, så står du bedre rustet når noe faktisk smeller. Jeg tror du ser i serien at vi stort sett holder roen – også i ganske intense situasjoner.

Hun mener det sier mye om fondets kultur:
– Når det virkelig smeller, er vi kanskje på vårt beste. Fordi vi har øvd, tenkt, planlagt – og fordi vi stoler på hverandre.
Hvordan jobber man da med kommunikasjon for en sjef som er kjent for å være både uredd og ufiltrert?
– Som leder må du få være deg selv. Det er utrolig viktig. Men alt vi gjør bygger på mye grundig og god diskusjon. Det er en evig balansegang, og man må finne en vei som både bevarer personligheten og skjermer omdømmet, sier hun.
Til slutt har hun en tydelig beskjed til andre i kommunikasjonsbransjen:
– Du må ikke stå der og bare være enig med sjefen. Da trenger man jo ikke rådgivere. Rollen vår handler om å gi motstand, råd og perspektiv. Det er det vi er der for.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no