Meri Wiik traff veggen og var uten motivasjon i fem år – Her er hennes tips for at andre skal unngå det samme
– Det skal være en kultur på alle arbeidsplasser som tillater at alle ansatte kan komme til sin leder og si at de ikke har det bra.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Jeg slet i fem år med motivasjon og det er først nå jeg har den samme gleden i arbeidet igjen.
Det sier Meri Wiik til KOM24.
Lørdag publiserte vi et innlegg fra Wiik der hun fortalte om da hun traff veggen i 2016 etter en lengre periode med å ha vært ung og overarbeidet.
Til slutt sa kroppen stopp
I innlegget forteller hun om hvor hardt arbeidspress hun følte det var. « Jeg var en klassisk «flinkis» de første årene i karrieren. Jeg jobbet beinhardt med masse overtid (uten overtidsbetalt), var sosial med kunder og kolleger på fritiden – og var alltid pålogget. Jeg sa ja til alt alle spurte om og sov altfor lite på natta. Samtidig som jeg hadde ansvar for mange store merkevarer i SoMe, jobbet jeg med å overbevise de tradisjonelle kollegaene mine til å inkludere SoMe i kampanjene de jobbet med»
Til slutt sa kroppen at nok var nok på en tur til Sør-Europa med jobben.
Men symptomene hadde hun kjent på i lengre tid.
– Ett signal var mengden kaffe jeg måtte drikke for å holde det gående og jeg antok jeg måtte sitte å jobbe etter jeg hadde kommet hjem, ellers ble jeg ikke ferdig med deadlines, forteller hun.
Wiik forteller og om stress-symptomer som kaldsvetting og at hun begynte å sove dårligere og hadde mareritt. Hun sier hun brukte lite tid på seg selv annet enn noen treningsøkter i uken.
Hun sier at hun skjønte tidlig i karrieren at det kom til å kreve hard innsats for å henge med.
– Jeg tror jeg visste det med en gang jeg begynte i jobben, men det var noe jeg aksepterte for det var i starten av karrieren. Skulle du opp og fram så måtte du bare jobbe, det var slik du ble likt og fikk nye muligheter og fikk forfremmelse, sier hun.
Da hun først kom seg til legen brøt hun sammen. Legen skjønte med en gang hva som hadde skjedd.
– Har tatt lærdom
– Han sa til meg at nå er det tid for «day time TV», sier hun.
Hun ble hjemme i en måned før hun var tilbake på jobb.
– Jeg skulle trappe sakte opp, men det ble ikke tatt hensyn til, så da sa jeg opp etter noen få dager, sier hun.
Men selv om hun var tilbake i jobb etter en måned, gikk det fem år før hun igjen fant samme glede i å jobbe med sosiale medier.
– For meg har oppskriften vært å jobbe med noe jeg personlig brenner for. I mitt tilfelle er det teknologi og oppstartsbedrifter og kvinnehelse, sier hun.
Wiik, som i dag jobber med å utvikle en digital fertilitetstjeneste, sier hun har tatt lærdom av opplevelsene og at hun har blitt kontaktet av flere som har lignende opplevelser etter at hun publiserte innlegget.
Hun sier det er arbeidsgiver som har ansvaret, ikke arbeidstaker.
– Finn deg en ny jobb!
– Det skal være en kultur på alle arbeidsplasser som tillater at alle ansatte kan komme til sin leder og si at de ikke har det bra, sier hun.
Wiik sier at man da skal bli møtt med respekt og applauderes for at man tar det opp på arbeidsplass.
– For da er du mest sannsynlig ikke den eneste som har det sånn. Jeg tror vi tjener på å snakke om dette sammen, sier hun og fortsetter:
– Om du ikke føler du kan snakke med din arbeidsgiver, finn deg en ny jobb. Du skal ikke jobbe ett sted man ikke kan si fra på, sier hun.