– Slik jeg ser det er det vi driver med nå av hurtighandel pionerarbeid.

Tor Henrik Stenhagen er ny markedssjef i foodora

Slik skal han rigge selskapet for framtiden.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det var ikke noe jeg ønsket meg bort fra, men det var noe jeg ville til. Jeg har vært sju år i det forrige selskapet, så når Elisabeth Marie Myhre ringte solgte hun inn historien om hvor de er på vei og hva de skal gjøre med hurtighandel og det er vel egentlig det som driver meg, det å være med på pionerarbeidet igjen.

Det sier Tor Henrik Stenhagen til KOM24.

Han har nylig begynt i stillingen som ny markedssjef i foodora.

– Fortsatt i spedbarnsalderen

Da kom han fra en tilsvarende stilling i Godt Levert-systemet. Der hadde han i sju år vært med på en reise fra et lite selskap til et stort og mer veldrevet selskap.

– Foodora er kommet langt, men når jeg ser på litt tilbake på den fasen hvor jeg kom fra, hvor det var litt nybrottsarbeid i markedet for å finne sin posisjon og konkurrerer godt mot konkurrenten, det var det som dreiv meg, sier han.

Det har vært en hektisk start på tiden i foodora for Stenhagen, for alt etter to dager i ny jobb kom hans barn nummer tre til verden. Men nå har det gått litt tid og han er i full gang med jobben sin som markedssjef.

– Det som har drevet meg mest er det å bygge teamet, finne folkene men også sette teamet i stand til å kunne gjøre ting selv. Jeg tror veldig lite på at jeg sitter og kan alt, særlig når det skal gå fort og du har mange kanaler og områder.

Han sammenligner sin nye arbeidsgiver med et selskap som er på vei ut av tenårene og som nå har begynt å stabilisere seg og finne en kjerne av mennesker og hva de vil strategisk og internt.

– Markedet er fortsatt i spedbarnsalderen. Slik jeg ser det er det vi driver med nå av hurtighandel pionerarbeid. Det er det jeg synes er det mest spennende med dette, sier han.

Det han liker med sin nye jobb er at man kan ikke se på andre som har 20 års historie man kan kopiere.

Markedsavdelingen til foodora består i dag av ti personer som har fire kjerneområder de jobber med; brand content, kampanjeteamet, growth analytics og PR.

Nå skal han sette sitt stempel på det nye selskapet.

– Det vi vil merke det på er at denne gjengen blir mer rigget for spesialisering av disse områdene. Historisk sett har det vært få personer og mange som har gjort alt. Så har jeg et ønske om å ta med videre gründerånden samtidig som det blir mer spesialistroller framover, sier han.

Varsler merkevareløft

Han prøver å forklare hvordan han vil laget skal fungere med noen fotballterminologier og snakker om lagspillere og individualister, men i praksis vil han at foodora skal få et merkevareløft når det kommer til kommunikasjonen.

– Man vil se litt tydeligere hva vi står for. Vi har gått fra å levere restaurantmat og være hurtighandel for restauranter hjem, men nå tar vi et steg mot å levere dagligvarer på minutter, det vil man merke tydeligere i kommunikasjonen framover, at vi blir tydeligere på det verdiforslaget. Det tror jeg ikke har kommet godt nok fram enda, sier han.

Det meste arbeidet gjør de internt og i høst har de hatt selvtillit nok til å ha kampanjer med leveringstidsgaranti eller pengene tilbake, de har bedt netthatere ta seg en bolle og de har hatt 99 -kronerstilbud for å markere at nå er høstsesongen i gang. Til større kampanjer henter de inn ekstern hjelp.

Sentrifuge man stuper inn i

– Vi er et hurtighandelsselskap som leverer på minuttet og det er litt slik det føles internt og, det er en slags sentrifuge som man stuper inn i. Det gjør jo at det og åpnes mange rom, da må vi snu oss raskt. Men til større strategiske endringer i kommunikasjonsplattformer henter vi inn hjelp utenfra for å holde litt retning og få litt feedback, sier han.

Stenhagen sier han er godt i gang med å bygge teamet videre.

– Det som har drevet meg mest er det å bygge teamet, finne folkene men også sette teamet i stand til å kunne gjøre ting selv. Jeg tror veldig lite på at jeg sitter og kan alt, særlig når det skal gå fort og du har mange kanaler og områder. Da tror jeg markedsføringsfaget er blitt så bredt at den som sier den kan alt lyver. Så mitt fokus har vært å bygge.

– Om vi ser fem år fram i tid, hvor er foodora da?

– Markedsleder, det hadde vært veldig gøy om vi hadde etablert noe selvkjørende på veien. Jeg vil tro foodora er en etablert aktør som har høy kjennskap på hurtighandel og ikke bare restauranter. Om fem år er det vel etablert, det er det ikke i dag, sier han.

Powered by Labrador CMS