PR-rådgiver Lasse Gimnes tok ut mer i utbytte enn han omsatte for i 2021.

Har omsatt for over 50 millioner kroner siden oppstarten

– Jeg har ikke ambisjoner om å omsette for mer enn jeg har gjort de siste årene. Det er andre ting som er viktigere.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det er viktig at man har det hyggelig på jobb og at man har fornøyde kunder.

Det sier Lasse Gimnes til KOM24.

Tallene for 2021 viser at Gimnes sitt selskap Gimcom AS hadde en omsetning på 3,3 millioner kroner og at han satt igjen med et driftsresultat på 2,26 millioner kroner. Det en liten nedgang fra året før.

Fullbooket året rundt

– Jeg er så å si fullbooket året rundt og har de samme kundene år etter år, sier han.

Gimnes har en lang historie i mediebransjen bak seg. Han har vært journalist i VG, redaktør i Kampanje, informasjonsdirektør i TVNorge, kommunikasjonsdirektør i Scandinavia online og forlagsdirektør i det som i dag heter for Aller Media. I 2006 bestemte han seg for å starte for seg selv og etablerte da Gimcom.

Siden da har han passert 50 millioner kroner i omsetning.

Veldig mye av det Gimnes gjør er på årsavtaler først og fremst med medieselskaper som Amedia, Aller Media og Egmont-selskaper, men han er og kjent for sine avtaler med superstjernene Karsten Warholm og Johannes Høsflot Klæbo.

I november var det fem år siden samarbeidet med Klæbo startet.

Det hele begynte med at Gimnes jobbet for selskapet Zedge, med Tom Arnøy som administrerende direktør, jobbet med en børsnotering i USA. Arnøy hadde alt begynt å sponse Klæbo som da skulle gå sitt første på Beitostølen som senior. En dag ringte Arnøy til Gimnes og bad han medietrene den da fortsatt helt ukjente Klæbo.

Dette var på den tiden da det fortsatt var mye snakk om dopingdommen til Therese Johaug og bruk av astmamedisin i langrennsleiren.

Hemmelige detaljer

– Jeg tok da en liten runde med han som jeg aldri hadde hørt om. Siden det har han blitt relativt mye mer kjent. Men det er for sine prestasjoner og de skal ikke jeg ha noe som helst av æren for, sier Gimnes og humrer.

Siden da har de samarbeidet der Gimnes jobber med kommunikasjon og markedsføring.

Han vil ikke gå nærmere inn på hva de samarbeider om eller hva de snakker sammen om.

– Det er kommunikasjon og sponsorer og den slags. Jeg vil ikke gå inn på de enkelte tingene, men det er hovedbjelkene, sier han.

I høst stormet det kraftig rundt Klæbo og krangelen med Viaplay. Da var Gimnes inne i bildet.

– Jeg har jo samtaler med han, men jeg jobber først og fremst i kontakt med far Haakon, sier han.

Gimnes sier at han har mye kontakt med kundene sine, men for eksempel under OL som nettopp var, så hadde han ikke muntlig kontakt med Klæbo, bare skriftlig.

– Andre ting som er viktigere

– På en del andre problemstilling er det viktig å diskutere litt. Men ikke prestasjonene, sier han.

Gimnes tar ikke ut store lønnen i Gimcom og i 2021 bevilget han seg 560 000 i årslønn. Samtidig tok han ut fire millioner kroner i utbytte fra selskapet sitt.

– Av og til tar jeg ut utbytte, sier han, men sier han ikke har noen store planer for utbyttet sitt.

For 2022 regner han med at tallene blir mye like som de foregående årene.

– Jeg har ikke ambisjoner om å omsette for mer enn jeg har gjort de siste årene. Det er andre ting som er viktigere enn å gå opp 200 000 – 500 000 kroner i omsetning, som å ha det hyggelig på jobb, det å ha frihet til dra på idrettsstevner. Jeg er ikke noen unggutt lenger, så det er viktig med andre ting også, sier han.

Powered by Labrador CMS