Derfor har de åpne kundelister
Flere PR-byråer velger å ikke gå offentlig ut med kundene sine. For Storm Samfunn og Kruse Larsen er det en selvfølge at alle skal få se hvem de jobber med.
– Først og fremst er det et verdivalg. Vi tror på åpenhet om hvem vi jobber for, og ser at det også er viktig og en fordel for en hel del kunder. På de snart ti årene vi har eksistert, tror jeg vi kan telle de kundene som har problematisert det, på én hånd.
Det sier Kruse Larsen-sjef, Jan-Erik Larsen, til KOM24.
Den siste tiden har flere PR-rådgivere valgt å forlate bransjen for å returnere til politikken. Tor Mikkel Wara (fra First House til Frp) og Torgeir Micaelsen (fra Try til Arbeiderpartiet) er to eksempler på det.
Dette har på nytt åpnet debatten om den berømte «svingdøra» mellom PR-bransjen og politikken. Særlig partiet Rødt har vært kritisk til fenomenet.
– Det har vel nå blitt praksis at rådgivere som går til politikken gir en oversikt over kunder til sin nye arbeidsgiver og slik får vurdert habiliteten sin. Jeg tror det er en kjempestor fordel for rådgiverne selv å kunne være så åpne som mulig, sier Larsen.
Oversikt
På hjemmesiden til Kruse Larsen finner man en oversikt over alle kundene de jobber eller har jobbet med.
Og skal vi tro sjefen, har det ført med seg langt flere fordeler enn ulemper.
– Vi trodde i 2015 at dette kom til å være vanskeligere enn det har vist seg å være. Vi ser at det selv i sensitive prosesser stort sett alltid fungerer med åpne kundelister, og at det også i slike tilfeller ofte er ønskelig for kunder, sier Larsen.
Det gjør derimot at det stilles noen krav til byrået, legger han til.
– Vi må være pinlig nøyaktige med at vi legger ut alle på kundelisten fortløpende. Nå oppdaterer vi ukentlig, og om noen ringer og spør for å få bekreftet kunder vi ikke har rukket å legge ut, bekrefter eller avkrefter vi det muntlig mellom de ukentlige oppdateringene.
– Skal åpne kundelister gi mening, så må de både være lette å finne for den som vil se dem, og dessuten være jevnlig oppdaterte.
Det har hendt at de har blitt gjort oppmerksomme, for eksempel av mediene, på kunder de ikke har lagt til i lista.
– Det er selvsagt ubehagelig, og en slags ulempe. Men det viser også at kundelistene leses og er nyttige, sier Larsen.
Han sier at det er flere aktører som velger å ha åpne kundelister nå, og at han tror det vil tvinge seg fram mer og mer.
– Også fordi det er en så stor fordel for kundene, som da selv kan vurdere mulige interessekonflikter eller erfaringer. Det er jo også litt merkelig at ikke det offentlige, særlig staten, stiller krav om helt åpne kundelister hos sine leverandører av kommunikasjonstjenester.
Vil ufarliggjøre
Peter Markovski er byråleder i Storm Samfunn, som også har valgt å ha en liste med sine kunder liggende ute på hjemmesiden sin.
– For oss har åpenhet vært viktig helt fra starten. Fordelen er at du kan være helt åpen i dialog med politikere, mediene og alle andre. Jeg tror det bidrar til å ufarliggjøre alt vi driver med. Vi driver ikke med noen mørke eller mystiske greier, sier Markovski.
Han legger til at det er et ufravikelig prinsipp, og at de i praksis aldri opplever at potensielle kunder ikke signerer med dem på grunn av åpenheten.
– Tvert imot, stort sett er dette med åpenhet som prinsipp noe også kundene selv er helt enige med oss i. Det kan finnes eksempler på virksomheter som av taktiske hensyn vil unngå åpenhet, for eksempel rundt en forestående børsnotering, men det opplever vi ikke som noe problem.
– Det er spesielt viktig for enkeltpersoner som velger å gå fra Storm til politikken. da kan vi på samme dag gi en fullstendig liste med kunder som vedkommende har jobbet med. Det ble et spørsmål om det da Julie dro, og kundelisten ble satt pris på av både kommunen og mediene.
Tor Mikkel Wara har så langt ikke valgt å dele sine kundeforhold fra tiden i First House. Han argumenterte blant annet med at det har gått lang tid siden han jobbet med flere av dem.
– Jeg skjønner poenget til Wara. Det med tiden er noe det går an å diskutere. Men generelt sett mener jeg at det er best å bare legge alt på bordet, sier Markovski.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no