Fra venstre: Jo Saglie og Jørgen Bølstad mener «svingdøren» kan true demokratiet.

Svingdøren: – Viser man fram kundelisten slipper velgerne å lure på hvilke interesser denne politikeren har

Den tidligere Rødt-lederen mener «svingdøren» mellom politikken og PR-bransjen er skadelig for demokratiet. Han får støtte fra to statsvitere.

Publisert

Nylig ble det klart at Tor Mikkel Wara er innstilt på førsteplass på Oslo Frps nominasjonsliste før stortingsvalget i 2025.

Den tidligere justis- og innvandringsministeren kommer fra jobben som rådgiver og partner i First House.

Dette fikk tidligere Rødt-leder Bjørnar Moxnes til å reagere. Han mener Wara på offentliggjøre hvilke kunder han har jobbet med i byrået.

– Den ene dagen er de pengemaktens tjenere. Den neste dagen dukker de opp som folkemaktens ledere. Pengesterke aktører som ønsker å påvirke norsk politikk får mer og mer makt blant annet gjennom bruk av PR-byråer, sa Moxnes til VG.

Mer enn før

Jørgen Bølstad er professor i statsvitenskap ved Universitetet i Oslo. Han synes utspille til Moxnes har noe for seg.

– Ja, det nok er nok noe i dette. Akkurat hvor mye påvirkningskraft PR-byråene har er kanskje usikkert, men når ulike aktører velger betale for tjenestene deres, så er det jo fordi de oppfatter at de får noe igjen for det, sier han til KOM24.

Bølstad understreker at dette er et fenomen som er blitt vanligere med årene.

– Dette har nok økt ganske mye i omfang ettersom PR-bransjen har vokst. First House ble for eksempel stiftet i 2009, og siden da har flere fremtredende politikere gått både til og fra selskapet.

Bare i First House er Jon Georg Dale, Sylvi Listhaug og Sigbjørn Aanes eksempler på nåværende eller tidligere politikere som er i eller har vært innom selskapet.

De siste årene har norsk politikk vært preget av flere skader knyttet til habilitet, åpenhet og tillit. Bølstad setter dette i et større perspektiv, og tror det til sammen kan påvirke velgerne.

– Velgerne tenker gjerne på tema som er fremme i mediene, så hvis dette får et kritisk fokus, så vil nok en del legge merke til det. Selv om effekten av én bestemt sak ikke nødvendigvis er så stor, inngår dette i en rekke saker de siste årene som kan svekke velgernes tillit til politikere, sier han.

Tid

Jo Saglie, forsker ved Institutt for samfunnsforskning, mener også at det å gå ut av politikken og inn i et PR-byrå, for så å gå tilbake til politikken igjen, kan være problematisk.

Han trekker fram at velgerne i en slik situasjon ikke kan være helt sikre på at en politiker representerer deres interesser eller sine tidligere kunder.

– Samtidig blir jo, som Wara selv sier, problemet mindre jo lengre tid det har gått siden han jobbet og har vært i kontakt med de aktuelle kundene.

Saglie mener også at man bør kunne bruke sin kompetanse fra politikken, som i mange tilfeller er svært nyttig å ha i et PR-byrå.

Samtidig er også han enig i at åpenhet er blitt viktigere i dagens politikk, med tanke på de mange sakene og avsløringene de siste årene.

– Tid er én viktig faktor. En annen er åpenhet. Viser man fram kundene man har jobbet med, slipper velgerne i større grad å lure på hvilke interesser denne politikeren har.

Tor Mikkel Wara argumenterte på sin side med at folk bør sette pris på at det kommer inn politikere med erfaring fra næringslivet. Saglie synes derimot at den tidligere ministeren bommer litt med denne påstanden.

– Jeg er enig i at det er en fin ting med politikere som kommer fra ulike steder og med ulik bakgrunn, også fra næringslivet. Men jeg er litt usikker på om det er erfaring fra lobbybransjen vi trenger. Jeg ville heller tenkt på andre steder innenfor næringslivet, siden lobbybransjen er så sterkt koblet til politikken.

Powered by Labrador CMS