Matthew McMillan hadde tatt turen fra USA til Norge for å snakke om politisk kommunikasjon.

Valgstrategen besøkte Venstre. Slik mener han norske og amerikanske velgere er like

Spesielt én ting fungerer nesten overalt, ifølge Matthew McMillan.

Publisert

(Venstres hus, Oslo): Modig, boss, mamma, tydelig, sikker og ansvarlig.

Det var blant ordene som ble nevnt da en gruppe Venstre-rådgivere ble bedt om å beskrive partileder Guri Melby.

Oppgaven kom fra den amerikanske valgkampstrategen Matthew McMillan. Han hadde tatt turen til Oslo for å møte folka i det norske partiet, og for å snakke om politisk kommunikasjon.

God fortelling

– Folk kjøper ikke det du gjør som parti. De kjøper forklaringen på hvorfor du gjør det, og verdiene bak beslutningene dine, sa McMillan.

Han viste deretter eksempler på god og dårlig kommunikasjon fra sitt eget hjemland. I den amerikanske valgkampen i 2016 vant Trump blant annet fordi han klarte å konstruere en fortelling om problemer, skurker og seg selv som helt, ifølge McMillan.

Selv har han i flere sammenhenger jobbet mye med kampanjer og strategi for Det demokratiske partiet.

McMillan var blant annet med på å mobilisere aktivister og samle opp penger for å få Barack Obama til å vinne valget i 2008.

Matthew McMillan slår av en prat mellom slagene.

Nå er han sjef i selskapet Buzzmaker, et konsulentfirma som jobber med politisk kommunikasjon og PR-tjenester.

– God historiefortelling fungerer. Det tror jeg er universelt, sier McMillan til KOM24 mens Venstre-rådgiverne har fått en gruppeoppgave som de skal løse.

Samtidig tar han høyde for at styreform, strukturer, størrelse på land og andre ting spiller inn.

– Noen steder vil det fungere veldig bra å være ganske aggressiv, mens andre steder vil det lønne seg å ha en litt annen tilnærming. Men velgere blir påvirket av gode historier, gjerne med en helt og et tydelig definert problem.

– En felle

McMillan poengterte flere ganger at folk flest ikke tenker så mye på politikk. De er mer opptatt av sitt daglige liv, barna sine og hobbyene sine.

Dette er det viktig å være klar over om man skal vinne valg, mener han.

– Vi som sitter her og snakker om politikk og kommunikasjon, er nok ikke de mest «vanlige» menneskene. Man ser jo av og til amerikanere som blir intervjuet på gata som ikke vet hvem som leder opposisjonspartiet. De er nok mer representative for velgerne på mange måter, sier McMillan.

Han tror mange politikere og partier ender med å gå i samme felle, som innebærer at de blir for detaljorientert i måten de snakker på.

– Det er viktig å ha en god og detaljert politisk plan, men folk kommer ikke til å lese den. Ha heller en tydelig tanke om hvordan du skal kommunisere dette sånn at folk forstår det.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS