Chul Christian Aamodt

Bommet grovt på målet, nå prøver han igjen: – Jeg legger hodet på blokken

– Vi kan ikke justere dette målet flere ganger i år, så jeg legger hodet på blokken.

Publisert

– Jeg husker godt jeg sa det, men det får vi ikke til.

Det sier Chul Christian Aamodt, kommersiell leder og medeier i Europower til KOM24.

Sommeren 2022 delte han det han da kalte for et hårete mål, nemlig å tredoble de kommersielle inntektene for Europower innen utgangen av 2024.

Prosjektet kalte han 24/24, for de skulle ha 24 millioner kroner i inntekter i år.

Men det må han nå innse at ikke går. 

Trengte en stor elefant

– Da vi satte målet tenkte jeg at det var fullt mulig å få til. Men i første kvartal 2024 så så vi at dette får vi ikke til, sier han.

Han sier at en av årsakene var et større prosjekt som strandet.

– Jeg kan ikke si hvilket prosjekt det er, men jeg jobbet veldig hardt for å få det til, hadde vi klart det så hadde vi kunnet gått baklengs på ski i mål og klart 24/24: men da det falt i q1, så gikk litt av lufta ut av målet, for da ble det for vanskelig. Vi trengte en stor elefant for å få det til, men det klarte vi ikke, sier han.

Men det var ikke bare det, en satsing på at byrå rundt om i landet skulle fungere som deres forlengede salgsledd og tjene penger på å selge for dem, gikk i vasken. 

Inspirasjonen var hentet fra andre bransjer der dette er mer utbredt

– Det er en del ting som vi prøvde på, som var mitt ansvar, som vi ikke fikk til.

Aamodt sier det var vanskelig å kommunisere internt at de ikke kom til å nå målene.

– Ripe i lakken

En viktig presisering oppe i det hele er at de klarer målene som DN Media Group, som eiere, har satt. Det var å doble omsetningen for hele selskapet i løpet av fire år.

Trolig ender de på rundt 28 millioner kroner i inntekter i år.

Men de får altså ikke til tredoblingen på Aamodts avdeling, som var hans store drøm.

To ganger før har han satt seg lignende mål. Det første var Target 14, hvor han skulle selge et selskap innen utgangen av 2014. De solgte i desember 2014 og fikk en halv milliard kroner for det.

Med Target 21 skulle start up-en enerWE bli en del av et større mediehus innen utgangen av 2021, noe de også klarte. 

Men 24/24 klarte de altså ikke.

– Du sa i 2022 at dette kunne potensielt være litt karriereødeleggende for deg, om dere ikke nådde målene. Hva tenker du rundt det nå?

– Jeg tenker at det er en ripe i lakken for den historien jeg pleier å fortelle. Jeg synes det er skikkelig dritt, sier han.

Aamodt sier at når han går høyt ut og snakker om suksesser, må han og tåle å snakke like høyt om det han ikke får til. 

– Og her fikk jeg ikke til det jeg gikk høyt ut og sa for et par år siden. Så jeg tror ikke det booster karrieren min, innrømmer han.

Men han gir ikke opp. 

Nå setter han seg et nytt mål, som han kaller for 24/7.

Nå skal de klare en EBITDA på sju millioner kroner i 2024. 

– Må kanskje finne noe annet å gjøre

– Det målet er igjen høyere enn målet som vår hovedeier setter for oss, men jeg har større ambisjoner for selskapet enn hovedeier har.

For ordens skyld: I 2023 gikk de i null.

– Men hvorfor gi seg selv den utfordringen?

– For jeg sitter tettere på kollegaene mine enn de gjør og jeg vet hva kollegaene mine kan få til når vi gjør alt riktig. Når vi finner våre posisjoner på dette laget, så finnes det ikke sterke trekløver på kommersiell side av mediebransjen i Norge, derfor ønsker jeg å pushe oss selv og gå høyt ut og si at vi får til mer enn hovedeier setter seg som mål, sier han og legger til;

– Om vi får det til tror ikke hovedeier blir irritert.

– Men om du ikke lykktes med dette målet heller, hva da?

– Da må jeg kanskje finne noe annet å gjøre.

– Seriøst?

– Vi kan ikke justere dette målet flere ganger i år, så jeg legger hodet på blokken. Men om vi lykkes med dette har jeg sagt til alle kollegaene mine at jeg tar med hele Europower ut på Maemo en hel kveld og feire, sier han. 

Det er en lang vei igjen før de er i mål.

Aamodt får ikke gå ut med tallene de har oppnådd så langt i år. 

– Men vi må gjøre det veldig mye bedre de tre siste kvartalene for å få det til, innrømmer han.

Hamster i hamsterhjul

I tillegg til å kjempe for å nå målene sine, kan Aamodt oppleve å bli kjøpt ut i år.

For i avtalen med DN Media Group, ligger det inne at om Europower når visse mål, kan eierne bli kjøpt ut etter 2024.

Det er ikke hundre prosent sikkert at Aamodt er med videre da.

– Det jeg har sagt er at om det finnes en plass for meg i DN Mediagroup, der jeg kan være med og påvirke positivt, har jeg lyst til å være med videre. Men den diskusjonen får vi ta da, det er ikke sikkert de ønsker å ha meg med viere eller de plassene de finner til meg ikke passer meg, da får vi se, sier han.

– Så fremtiden din er litt usikker per nå?

– Ja, men jeg er rolig på at det kommer til å ordne seg. Men jeg har aldri jobbet et sted før som jeg ikke har eid. Så jeg må finne det krysset mellom det som motiverer meg og som engasjere meg. Jeg kan ikke være et hamster i et hamsterhjul, sier han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS