Ny kampanje på lufta vil gi suksess et nytt ansikt: Lanserer 30 under 30-liste med bare håndverkere.

Utelatt fra topplistene: Nå får de sin egen «30 under 30»-liste

Med «30 under 30» tar Glava, Gyproc og Weber kampen mot de etablerte «talent»-listene og redefinerer hva suksess er.

Publisert

Byggevareaktørene Glava, Gyproc og Weber har gått sammen om å lage en egen «30 under 30»-liste – kun bestående av håndverkere. 

Bakgrunnen er at de har sett seg lei av at de tradisjonelle leder- og talentlistene, som næringslivsmediene presenterer hvert år, er blottet for håndverkere.

– Når mediene år etter år utelater talenter fra denne næringen så bygger det opp under fordommene mange med yrkesfagbakgrunn allerede opplever, sier markedsdirektør i Glava, Gyproc og Weber, Markus Svenberg, i en pressemelding.

Markus Svenberg, markedsdirektør i Glava, Gyproc og Weber.

Svenberg har selv vært på E24s liste over ledertalenter – men da i kraft av sin rolle som markedsdirektør. 

Han har personlig kjent på kroppen hvordan utdanning innen teknikk og industriell produksjon møtes med fordommer. 

Med «30 under 30» håper han å løfte frem flere av bransjens talenter – de som ellers havner i skyggen.

– I møtet med håndverkerne på vår 30 under 30-liste fikk vi høre historier om dedikasjon, hardt arbeid og stolthet. Det kjennes helt riktig å bidra til å løfte de opp som de forbildene de skal være, selv om det også ble veldig tydelig at de ikke er vant til å skryte av seg selv, sier det kreative teamet Fredrik Juul, Hanna Sætre og Bjørnar Flyum Thorsen.

Initiativet som nå settes i gang vil synes både i betalte og sosiale flater, gjennom samarbeid med ulike bransjeaktører og profilerte håndverkere og med opptrykk av den faktiske første «30 under 30»-listen.

Listen er ment som en start som skal utvides og jobbes videre med fremover. Ønsket er en årlig kåring der både fagjury og nominasjoner skal gjøre at listen utvikles, og flere forbilder blir løftet frem. 

For å støtte yrkesfagelevene bidrar aktørene med både stipendordninger, utstyr og faglig ekspertise inn i undervisningen for de som ønsker det.

– Vi har sett at det har blitt gjort mye bra for å løfte frem og gi anerkjennelse til bransjen de siste årene, men vi har fortsatt en vei å gå. Det er viktig at vi får vist frem de som virkelig bygger fremtidens Norge, avslutter konsulent Lene Lyck Fasting i Trigger.

Det er Trigger som står bak konsept og idé, det digitale og redaksjonelle løpet, Amidays er mediebyrået og det er Motion Blur med regissør Henrik Sander som har stått for film og bilder.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS