Høyre har over 2,1 millioner visninger på sitt Snapchat-filter til nå i valgkampen
Slik jobber partiet med å nå de unge velgerene.
– Min oppgave er å finne ut hvor velgere er de. Vi bruker IPSOS SoMe tracker og ser hvor de er. Av de mellom 18 og 29 år er det 54 prosent som har TikTok, 59 prosent er på Instagram og 72 prosent på Snapchat. Så blir den andelen mindre og mindre på andre steder, så vi må være i disse kanalene.
Det sier Nikolai Langfeldt Carlsen, sjef for digitale medier i Høyre.
Årets lokalvalg nærmer seg med stormskritt og det er en knallhard kamp om å få velgernes oppmerksomhet. Og selv om Høyre har lagt svært godt an på mange målinger jobber de med å bli sett blant de unge.
Blant verktøyene de bruker er både Snapfilter som nå har passert 2,1 millioner visninger, personaliserte filmer og en informativ Instagram-side for å vise fram politikken sin. Dette kommer i tillegg til de vanlige kanalene deres.
– Vi vil at den nye Insta-kontoen skal fungere som et pent visuelt oppslagsverk som folk skal vite om, sier han.
Det er særlig andregangsvelgerne de er på jakt etter.
– Vi vet at det er de som stemmer minst, ved sist lokalvalg var det bare 47 prosent av andregangsvelgerne som stemte, peker han på.
Om det faktisk fungerer vet man i praksis ikke før etter valget og man har fått satt seg ned og analysert resultatene.
– Mye av det vi gjør er å prøve og feile. Så det blir spennende å se, sier han.
Men de vet at over 60 000 allerede har vært inne på landingssiden deres rettet mot unge velgere.
En av årets nyvinninger er altså en ny Instagram-side.
Høyre har allerede en populær Insta-konto der det er mest fokus på humor og memes, men med den nye kontoen som heter Hvorfor stemme Høyre er mer politisk rettet.
– Det skal enkelt vise fram vår politikk på en fin visuell måte, sier han.
Der har de åtte temaer velgerne kan lese mer om, alt ifra skatt og bolig til rus og skole.
– Vi har tall på hva de unge bryr seg om og vi vet at dette er tema de bryr seg om, så her gir vi dem anledning til å lese mer om det, sier han.
Siden har bare noen hundre følgere og Carlsen sier at ønsker ikke å få flere tusen følgere og likes der.
For å få folk inn på siden bruker de blant annet Høyres offisielle Insta-konto med over 42 000 følgere.
– Hver gang vi gjør det får vi 3–4000 som går inn på kontoen, forteller han.
Høyres SoMe-team er på fire stykker og de må hele tiden forholde seg til endringene hos de store plattformene.
I 2021-valgkampen var det video som var den store greia. Slik er det ikke lenger.
– Nå får vi dårligere tall på video og mer på reels. Det er både spennende og frustrerende, for vi må hele tiden finne ut hva er algoritmene nå, sier han.