Helge Fossum, assisterende generalsekretær i FrP.
Helge Fossum, assisterende generalsekretær i FrP. De satser på Facebook og Instagram før valget.

Valgkamp og sosiale medier:

FrP satser på to plattformer - men disse har de nesten valgt bort

Fremskrittspartiet tror de kan nå unge velgere andre steder enn på TikTok og Snapchat.

Publisert

Valgkampen er i gang før lokalvalget 11. september.

I Fremskrittspartiet har politiker og assisterende generalsekretær Helge Fossum hovedansvaret for sosiale medier. De satser hardt på Facebook og Instagram for å nå ut til velgerne.

– Vi tar alltid vurderinger rundt hvilke sosiale medier vi skal prioritere, spesielt i forkant av valg. Nå satser vi mest på disse to, men det kan selvfølgelig endre seg i framtiden. Ved neste valg kan det jo ha kommet en ny plattform som vi enda ikke har hørt om, sier Fossum til KOM24.

Nei til TikTok

Flere partier er til stede på den kinesiske plattformen TikTok. Her er flere unge mennesker til stede, en gruppe med mange som velger å ikke bruke stemmeretten sin.

FrP har tatt et valg om å ikke benytte seg av TikTok, selv om ungdomspartiet deres er aktive der.

– FPU er til stede på TikTok, og vi har flere enkeltpolitikere og lokale lag som bruker det. Men nasjonalt har vi valgt å ikke bruke ressurser der, sier Fossum.

Han tror det finnes andre alternativer til å nå de yngre.

– Jeg opplever at vi har god dekning blant unge, selv om vi ikke legger like mye vekt på TikTok som Facebook og Instagram. Det ser vi på meningsmålingene også.

Dette handler også om å vite hvor velgerne deres befinner seg, understreker Fossum.

– Det vi gjør på sosiale medier, skal ikke være enveiskommunikasjon. På Facebook og Instagram har vi gode muligheter til å være i kontakt med følgerne våre.

– 260 valgkamper

Både Frp, som befinner seg lenger ut til høyre på den politiske aksen, og Rødt til venstre, er svært aktive i sosiale medier.

Fossum tror de har et bedre utgangspunkt når de skal skape engasjement på nett.

– Vi har et klart og tydelig budskap. Enten det handler om eiendomsskatt eller sykehjemsplasser, så vet vi godt hva vi skal forsøke å kommunisere.

Opptakten til et lokalvalg er litt annerledes enn før et stortingsvalg. Selv er han førstekandidat som ordfører i Nittedal kommune.

– Det er jo egentlig 260 forskjellige valgkamper. Og selv om partiprogrammet inneholder standpunkter som partiet har som helhet, er situasjonen ulik fra kommune til kommune. Jeg må for eksempel tilpasse meg til Nittedal, og spørsmålene som mange bryr seg om her.

Mindre Snapchat

Høyre har blant annet fått oppmerksomhet for sin linse på Snapchat, der brukerne får si seg enig eller uenig i noen politiske saker og påstander.

FrP har også vært veldig aktiv der tidligere, men denne gangen har de tonet ned bruken av Snapchat.

– Vi har fokus på å være ordentlig til stede på noen plattformer. Vi vil ikke bare gjøre jobben halvveis. Derfor besluttet vi å bruke mindre Snapchat i denne valgkampen, sier Fossum.

– Det kommer noe innhold relatert til valget på Snapchat, men til daglig gjør vi ikke særlig mye der.

Powered by Labrador CMS