Tok sluttpakke i Aller Media: – Vi gleder oss til å styre hele skuta selv
Benedicte Wessel-Holst og Lasse Engeland forlater Aller Media etter henholdsvis 16 og 21 år for å satse fullt på podkasten Interiørrådet. Sammen med interiørarkitekt Tone Kroken og plattformpartner Acast skal de videreutvikle prosjektet, som tidligere har vært en del av KK-universet.
– Etter snart tre år med ukentlige episoder gleder vi oss til å utvikle podkasten videre og utforske kommersielle konsepter som vi tidligere bare har drømt om, sier Engeland, produsent og kommersielt ansvarlig for podkasten, i en pressemelding.
Engeland har lang erfaring, både redaksjonelt og kommersielt. Henholdsvis 17 år som Art Director for ulike merkevarer i Aller Media, og de siste fire årene som blant annet kreativ konseptutvikler og designer i kommersiell avdeling.
– Alle er velkomne i vårt univers, men vi ser at vi særlig treffer kvinner som ønsker å skape et hjem som føles godt å komme hjem til. Og den kvinnen, hun kjenner jeg godt etter mange år som KK-journalist, sier Wessel-Holst.
Hun har jobbet i magasiner som MAG og HENNE før KK. De siste årene har hun jobbet i KKs egen pluss-satsing på nett i tillegg til podkasten og Interiørrådets eget bilag til KK, «Interiørrådet Living» som trioen fortsatt skal produsere.
– En anbefaling fra Tone og meg skal oppleves som et tips fra en god venn. Det nære forholdet til lytterne gir liv og tillit til universet vårt, og er noe av det vi synes er aller morsomt, sier Wessel-Holst.
Gir effekt for annonsørene
Interiørrådet er en attraktiv kanal for annonsører som ønsker å nå et kjøpesterkt og interiørinteressert publikum.
– Vi er så glade for å få lov til å samarbeide med store og seriøse aktører. Vi har allerede flere håndplukkede annonsører med på laget, og er også klare for flere nye samarbeid som kan bidra til å styrke universet videre, sier Lasse Engeland.
Han peker på at nisje-podkaster gir effekt for annonsørene. Ifølge rapporten Acast Podcast Pulse 2024 har nisjepodkaster 35 prosent høyere besøksrate og 14 prosent høyere kjøpsrate enn andre kanaler.
– Annonsører som velger å samarbeide med Interiørrådet får ikke bare tilgang til en engasjert lytterbase, men også muligheten til å bygge merkevare i en kontekst som handler om kvalitet, estetikk og kreativitet. Podkastens format gir rom for dypere og mer autentiske budskap, noe som skaper sterkere tilknytning mellom merkevare og publikum, sier senior partner manager i Acast, Stine Stangenes-Tellefsen.
Podkast er den eneste mediekanalen som viser kontinuerlig vekst. Ifølge Mediebyråforeningen har lydreklame økt med 13,1 prosent så langt i år, mens podkast alene har doblet sin omsetning med en økning på 95,2 prosent.
Store planer for 2025
Trioen planlegger nå flere ukentlige episoder, enda flere kjente gjester og eksperter, live-show og eventer og ikke minst nye kreative konsepter for annonsørene.
Podkasten har allerede et lojalt publikum, med et gjennomsnitt på 40 000 nedlastinger per måned og en aktiv følgerskare på sosiale medier. Mange ønsker råd for å skape et hjem som føles personlig og varig.
Tone Kroken er en av Norges mest fremtredende interiørpersonligheter, med lang erfaring som stylist og interiørarkitekt, og er på speed dial når norske kjendiser trenger interiørførstehjelp. Snart runder hun også 100.000 følgere på Instagram.
– Vi ser at mange ønsker å innrede hjemmet sitt med mer farger, stoffer og kunst, samtidig som de er mer bevisste på å ta vare på tingene de har. Det er spennende tider og mange ønsker gode råd og tips til hvordan de lykkes med denne miksen, sier Kroken.