Reklamemarkedet vokste mindre enn prisstigningen i 2024
Vokste mindre enn prisstigningen. Fikk ikke den ønskede juleveksten. Forventer kraftig vekst i 2025.
Veksten endte på 1,5 prosent i fjor.
– Totalt endte medieomsetningen i Mediebarometeret på 9,9 milliarder i 2024. Vi har hatt en oppgang i 2024 sammenlignet med 2023, og vi registrerer positive signaler i markedet, forteller daglig leder Camilla Gåre hos Mediebyråforeningen i en pressemelding.
Tallenes tale for 2024 er i henhold til de fleste prognoser før 2024 var i gang. Det var forventet en svak oppgang. Det er investeringsdirektør Jonas Buskop i Omnicom Media Group som oppsummerer 2024.
– Fasiten er i henhold til prognosene som tilsa 1,5 – 2,5 prosent vekst. Den lille veksten kan tilskrives andre halvår, til tross for at det ikke har vært noen stor forløsning i fjerde kvartal. Det meste av veksten kan med andre ord tilskrives tredje kvartal. Dette indikerer at motbakken markedet har vært inne i over en lengre periode, har vist seg å være litt lengre enn først antatt, sier investeringsdirektør Jonas Buskop i Omnicom Media Group.
Til sammenligning økte konsumprisindeksen i Norge med 2,2 prosent fra desember 2023 til desember 2024.
Ved utgangen av november hadde man omsatt for ni milliarder kroner, det vil si at omsetningen i desember endte på 900 millioner kroner
Buskop konstaterer at noen mediegrupper har hatt en ekstra sterk vekst i året som nå er tilbakelagt.
– Av de større medietypene er det utendørs og radio som er de største vinnerne prosentuelt med henholdsvis 11 prosent og 8 prosent vekst. Den største volumveksten finner vi imidlertid i samlekategorien digitale medier, som vokser med mer enn 4 prosent og nærmere 200 millioner kroner. Innenfor det digitale er det digital video og sosiale medier som sørger for vekst, med bidrag på henholdsvis 20 prosent og 8 prosent, sier Jonas Buskop.
Når det gjelder bransjekategorier har spesielt to kategorier vist en ekstra sterk formstigning i 2024.
– Ikke overraskende er det jevnt mellom dagligvare/kiosk og hurtigomsettelige forbruksvarer (FMCG) i kampen om å være største kategori innenfor annonsering i Norge. Disse to kategoriene utgjør til sammen over 30 % av all annonsering gjennom norske mediebyråer, sier Omnicom Media Group-direktøren.
Nå er mediebyråene i full gang med 2025 – og det er grunn til optimisme.
– Til tross for lavere vekst enn forventet i fjerde kvartal, ser det lysere ut for mediemarkedet i 2025. Dette henger sammen med et mer positivt syn på forbrukerøkonomien i det kommende året. Vi ser allerede tegn på mer aktivitet innenfor kategorier som er mer kapitalintensive, sier Jonas Buskop.
I Buskops Omnicom Media Group er det klare forventninger om vekst i det året vi er inne i.
– Totalt sett så forventer vi i Omnicom Media Group en vekst i annonsemarkedet på mellom 4 og 5 prosent i 2025. Relativiteten i vekst mellom mediekategorier vil være relativt lik som i 2025, men veksten innenfor lyd og utendørs vil trolig falle ned på noe mer moderate nivåer enn hva vi har sett de siste to årene, mener han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no