Bjørn Richard Johansen. Geir Hågen Karlsen.

GK ble tatt på fersken av Arbeidstilsynet – bruker erfaringen i kunde-kursing

Sier media spør om en ting, men det er ikke det de vil ha.

Publisert Sist oppdatert

I 2018 fikk Geelmuyden Kiese besøk av Arbeidstilsynet og tilsynet avslørte at i GK var hele 76 av 98 ansatte ansatt i ledende eller særlig uavhengig stilling, timesystemene deres registrerte ikke start og slutt på arbeidstid og arbeidskontrakter manglet angivelse av kompensasjon for overtidsarbeid, noe som er i strid med loven.

– Oppdagelsesrisikoen blir større

Spol fram sju år og Arbeidstilsynet har gått videre til Nucleus og GK arrangerer kurs i hvordan man skal agere om man får besøk av Arbeidstilsynet, Økokrim eller noen andre statlige kontrollorgan. 

Budskapet fra advokat John Christan Elden var at norske bedrifter må forberede seg på flere razziaer fra Økokrim og andre statlige etater og der var Geelmuyden Kieses rådgivere for å gi råd til sine kunder som kan få besøk.

Arbeidstilsynet 13000 tilsyn i 2023 og kom med 23000 pålegg om utbedringer. 1200 ganger utferdiget vedtak om stans og 73 millioner kroner i gebyrer. 

De har og vedtatt en handlingsplan mot arbeidslivskriminalitet og kan vedta høyere gebyrer og de skal styrke forvaltningen, slik at de har en større verktøykasse. 

– Det gjør at oppdagelsesrisikoen blir mye større, sier advokat og partner i Elden, Kim Ellertsen. 

Han peker på at straffesaker blir oftere startet av forvaltningen når de oppdager ting under kontroller. 

– Man må begrense tilgangen så ikke kan dra på fisketur i et ubegrenset hav, er rådet fra advokatene.

– En dag uten krise er en dag uten mening

– En dag uten krise er en dag uten mening, sier Bjørn Richard Johansen, kommersiell direktør i Geelmuyden Kiese Gruppen og rådgiver for styret i Paritee.

John Christian Elden
John Christian Elden

Han forteller om et marked der aktørene er mer profesjonelle enn de var. Johansen sier og at enhver situasjon er det om å gjøre se hvilke mulighetsperspektiv er det i saken. 

– Man må tenke så klart som mulig og gjøre noen få ting. Ha en ledelse og mennesker rundt seg så man kan komme foran i saken, tipser han om. 

Geir Hågen Karlsen er assosiert partner i Geelmuyden Kiese og hans råd var å gi litt til pressen, slik at du holder dem på avstand. Men ikke å gi dem for mye. 

– Media spør om hvem, hva, hvor, når, hvordan, hvorfor, hva nå. Men det de vil skrive om er følelser, ofre, helter, skurker, konsekvenser, kritikkverdige forhold og feilvurderinger, det spektakulære/annerledes. Derfor gi mediene holding statement, sier han og kaller det F3: fakta, følelse, framtid.

– Selvfølgeligheter

– Ofte er dette selvfølgeligheter, sier han.

Han sier at når de jobber med dette med kunder vil de forberede, kjøre analyser og kriseplan, opplæring og praktisk øvelse, evaluering/oppdatering – praktisk øvelse.

Karlsen, som har vært Forsvarets ledende ekspert på påvirkningsoperasjoner og strategisk kommunikasjon har selv vært involvert i en misligholdssak, som han ble renvasket fra.

– Jeg husker jeg tente «Faen, hva skjer om VG ringer nå?». Den følelsen du får når du mister kontrollen er ikke noe gøy, sier han.

Han peker på at i saker der man får dårlig oppmerksomhet er det mange som blir påvirket og at man som leder da er nødt til å få en oversikt over situasjonen og la andre ta seg av detaljene på sine områder. 

Dette arrangementet er et av flere som GK arrangerer. Denne gangen var det kvelden får NHOs store årskonferanse.

– Hensikten er å bidra til å dele erfaringer både fra juss- og kommunikasjon som er til nytte for våre kunder og andre interesserte som deltar på våre mange åpne arrangement gjennom året. Et tema vi vet plutselig kan bli nyttig å kunne noe om for mange, skriver Severin Roald i en e-post til KOM24.

– Er det en viss ironi i at dere arrangerer denne typen møte noen år etter dere selv ble tatt av Arbeidstilsynet?

– Jeg startet i Geelmuyden Kiese i 2022 men kjenner godt til historikken tilbake til 2018 som jeg har satt meg godt inn i. Jeg opplever at vi i Geelmuyden Kiese, så vel som alle andre aktører i kommunikasjons- og rådgivningsbransjen, følger alle spillereglene i næringslivet, skriver han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS