UNICEF Norges nye reklamefilm bruker barnereglen 'elle, melle' som et kraftfullt symbol på hvor tilfeldig livet kan være, og belyser at 1 av 5 barn vokser opp i krig og konflikt.
UNICEF Norges nye reklamefilm bruker barnereglen "elle, melle" som et kraftfullt symbol på hvor tilfeldig livet kan være, og belyser at 1 av 5 barn vokser opp i krig og konflikt.

1 av 5 barn vokser opp i krig og konflikt

I UNICEF Norges nye julefilm blir barnereglen «elle, melle», ofte å høre i skolegårder og barnehager over hele landet, et kraftfullt symbol på hvor tilfeldig livet kan være.

Publisert

Denne julen inviterer UNICEF Norge nordmenn til å åpne sine hjerter og lommebøker. 

Tanken er at hver donasjon, stor eller liten, hjelper barn som vokser opp i krig og konflikt med å få en tryggere og lysere fremtid 

– Med denne filmen ønsker vi å vise hvor dypt urettferdig det er at et barns fremtid kan avgjøres av rene tilfeldigheter. Ved å bruke noe så universelt som ultralydbilder og en barneregle, håper vi å minne folk på viktigheten av å aldri slutte å kjempe for å beskytte barn – uansett hvor de befinner seg, sier Stian Mina, Fundraising Acquisition Manager i UNICEF Norge, i en pressemelding.

Mens ultralydbilder flimrer over skjermen, kan man høre et barns stemme si reglen og lande på en brutal realitet: denne julen vokser 1 av 5 barn opp i krig og konflikt.

Filmens lydspor inneholder Alice Bomans «Waiting», en sang som artisten har gitt til dette prosjektet. 

– Å jobbe med denne filmen var både utfordrende og givende. Ideen om å bruke ultralydbilder og en barneregle for å representere tilfeldighetene ved fødselen ga oss muligheten til å fortelle en kompleks historie på en enkel og universell måte, sier Marcus Lundvall og Rasmus Andersson, de kreative hjernene bak prosjektet fra Accenture Song, i pressemeldingen.

– Målet vårt var å skape noe som sitter igjen hos folk lenge etter at de har sett det, og som faktisk gjør en forskjell for barn i nød.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS