TRY kjøper seg inn i martech-selskapet Lighthouse8
– De som ikke gjør det vil tape.
– Vi merker at interessen rundt ChatGPT også smitter over på oss. Til å være en så teknologisk orientert bransje som markedsføringsbransjen er den fortsatt overraskende manuell. Dette kommer til å endre seg dramatisk de neste årene, sier sier Freddy Aursø, CEO i Lighthouse8 i en pressemelding.
TRY Opt har kjøpt seg inn i det norske teknologiselskapet Lighthouse8.
Lighthouse8 automatiserer og robotiserer store deler av mediebyråenes arbeid, blant annet ved bruk av OpenAI.
Selskapet har kontorer i Norge, Australia, Storbritannia og Singapore.
TRY har investert i flere martech-selskaper de siste årene, inkludert Cavai, Adnuntius og nå Lighthouse8.
– De som raskt tar i bruk disse verktøyene kommer til å få et stort konkurransefortrinn. De som ikke gjør det vil tape, sier Gunnar Stensaker, CEO i TRY Opt i pressemeldingen.
Lighthouse8 har jobbet med dataanalyse og dataautomatisering i rundt ti år og implementerte OpenAI for snart ett år siden, noe som har vært en game changer for selskapet.
– Vi bruker AI til å automatisere selve rådgivningsfunksjonen. Algoritmer følger med alle datakildene og konkluderer med hva som må gjøres og hva som prioriteres som viktigst, sier Aursø i pressemeldingen.
TRY bidrar med kapital og kompetanse til å utvikle produktene og være en bro inn til viktige kunder.
– Det er spennende økonomisk, men det er minst like viktig faglig for et konsern hvor over halvparten jobber teknologirelatert. Teamet i TRY Opt får brukt mer tid på strategi og rådgivning med utgangspunkt i et overlegent innsiktsgrunnlag og teknologi fra Lighthouse8, sier Stensaker.