Denne annonsen var klint over en hel side i papirutgaven av Dagens Næringsliv.

Advokatfirma med reklamestunt: – Det var en frekkis

Advokatfirmaet Økland rettet et stikk mot bransjekollegaene i Schjødt gjennom en annonse i Dagens Næringsliv.

Publisert

Fredag 9. februar skrev Dagens Næringsliv en artikkel om advokatfirmaet Schjødt og Erling Ueland, som i flere år har vært Norges best betalte advokat.

Deler av artikkelen handler om timespriser for advokattjenester. Et sted i teksten kommer det fram at partnere i Schjødt tar 8.900 kroner for én times arbeid. Det står også at advokatfullmektiger koster 5.700 kroner i timen.

Dette la Audun Ludvig Bollerud, partner og daglig leder i advokatfirmaet Økland, merke til. Økland holder til på Lillestrøm, Bollerud bestemte seg derfor for å sende et stikk til Schjødt og de andre Oslo-baserte bransjekollegaene.

«Lei av regninger på 8.900 kr i timen? Det finnes gode forretningsadvokater utenfor Oslo også», står det i en annonse som var limt i toppen på hjemmesiden til Dagens Næringsliv. Annonsen var signert Økland.

Slik så annonsen ut på nett.

– Vi er en utfordrer som holder til utenfor Oslo, og gjorde dette for å få oppmerksomhet, rett og slett. I tillegg er dette med timesatser en debatt som pågår i vår bransje. Vi er ganske mange i Økland som jobbet i Oslo før, og vi har ikke blitt noe mindre kompetente etter at vi begynte å jobbe i Lillestrøm, sier Bollerud til KOM24.

Ingen «hurra» fra Oslo

Bollerud har selv en fortid i blant andre advokatfirmaene Kluge og Ræder Bing, som begge holder til i Oslo. 

Schjødt har sitt hovedkontor i Oslo, men har også kontorer i Bergen, Stavanger, Ålesund, London, Stockholm og København.

– Vi har fått veldig mye respons. Vi har ikke fått noen hurrarop fra Oslo, men det var heller ikke det vi var ute etter. Folk i Bergen og Trondheim syntes dette var veldig fint, sier Bollerud.

Han understreker at selv om annonsen spilte på humor, er dette en del av en bredere debatt som også strekker seg utenfor Norges landegrenser.

Advokater i store byer kan ta seg svært godt betalt, fordi folk gjerne går til de «dyreste og beste» når millioner står på spill, mener Bollerud.

– Det kan godt hende at det er verdt å betale 8.900 kroner i timen til folka i Schjødt, men ikke hvis du trenger hjelp i en enkel mangelsak. For å få opp denne debatten, måtte vi sette det litt på spissen.

– Må bare stå i det

Neste uke skal Bollerud og gjengen i Økland på bransjetreff i regi av Finansavisen. Der kommer flere Oslo-baserte advokater til å være til stede, og han forventer at annonse-stuntet vil bli diskutert.

– Det er helt uvanlig at noen i advokatbransjen gjør slike ting, så dette kommer til å bli et tema. Men vi må bare stå i det. Jeg tror ikke vi har erta på oss noen, og jeg regner med at folkene i Schjødt har nok humor, sier en lattermild Bollerud.

Han legger til at stuntet også var gjennomtenkt for å bygge profilen deres som en utfordrer. Annonsen var også på trykk i papirutgaven av DN.

– Det var en frekkis for å få litt oppmerksomhet, og det fikk vi innenfor bransjen. Vi skal utfordre og slå nedenfra, og vi tenkte også på merkevarebygging da vi kom på ideen. Men så er det jo også et viktig tema, da mange mener at prissettingen handler om å ta kundene på alvor.

KOM24 har kontaktet Schjødt i forbindelse med denne saken. Vi har ikke fått svar på vår henvendelse.

Powered by Labrador CMS