Emilie Nereng og Ole Sirnes skal hjelpe sjømatrådet med å gjøre norsk sjømat mer synlig.

Norske influensere skal få fart på makrell i tomat-salget

Norges sjømatråd lanserer flere strategiske samarbeid for å øke synligheten for norsk sjømat.

Publisert

– Norge er et veldig viktig marked for Sjømatrådet, og i 2023 har vi en fin økning i budsjettet for å fremme fisk og sjømat i vårt eget land, sier Norden-direktør i Norges sjømatråd, Trym Eidem Gundersen, i en pressemelding.

Midlene spres over en rekke investeringer og omfatter landets viktigste arter og produktkategorier. Målet er å inspirere nordmenn til å øke sitt sjømatkonsum.

Henter inn nye profiler

Etter en stor satsing på laks i januar med Karsten Warholm-kampanje og TikTok-kokken Ole Sirnes, er det skreien som overtar stafettpinnen i februar og mars.

– Vi er nå i gang med årets store skreikampanje. Her viser vi blant annet en reklamefilm med Karsten Warholm på TV. I tillegg er vi til stede med digital nettannonsering, i sosiale medier, på 800 skjermer utendørs over hele landet og på storskjerm på Oslo S, forklarer Sjømatrådets Manager Norge, Agnete Bell.

Deretter skal makrell i tomat få skinne.

– Over 80 prosent av alt som selges av makrell i Norge er makrell i tomat. Derfor er det viktig å fokusere midlene der volumene er, for å få maksimalt ut av investeringene, sier Bell.

For å få enda flere til å få øynene opp for dette sunne og smaksrike pålegget, har Sjømatrådet knyttet til seg en rekke profiler.

– Målet er å minne folk på hvilken genial og rimelig superfood makrell i tomat virkelig er, sier Bell.

I de neste ukene skal blant andre Emilie «Voe» Nereng, Jamina Blipp, Stine Hartmann, markedsføre makrell i tomat for godfisk.no.

– Fra og med 20. februar kjører vi en kampanje på deres sosiale medier-kontoer på Instagram og TikTok. I tillegg vil innholdet brukes til digital nettannonsering og på Godfisks egne sosiale medier.

– Utnytte rekene

I tillegg skal det også gjennomføres en stor digital kampanje med Nereng, for å fremme kvaliteten norske reker har på vinteren.

– Vi skal utnytte at rekene er i sesong nå på vinteren. Derfor har vi startet et samarbeid gjennom vår bedriftsinitiativ-ordning (LINK) med Informasjonsutvalget for reker. Denne kampanjen etterfølges av vår egen kampanje i de neste ukene

Nereng er ernæringsfysiolog og har sin egen podcast og over 200 000 følgere på instagram.

– Emilie vil dele innhold i sine kanaler på sosiale medier, og målet er å inspirere enda flere til å spise reker nå på vinteren,.

Powered by Labrador CMS