Martin Apenes

Martin Apenes: – Vi kan ikke sponse kunden for å få morsomme oppdrag

Kommer med et varsku om offentlige anbud. Sier PR-bransjen nå opplever det samme som reklamebransjen har opplevd i mange år. 

Publisert Sist oppdatert

– Markedet er pressa, særlig fra offentlig sektor. Der har vi dessverre og sett at noe konkurrenter kjører prisen i kjelleren for å få oppdrag.

Det sier avtroppende WergelandApenes-sjef, Martin Apenes, til KOM24

Han lar seg frustrere av konkurrenter som presser prisene i offentlige anbud.

Leverer feil fortelling

– Det er synd at bransjen da formidler en fortelling om at det vi leverer ikke er mer verdt. For det er det, sier han.

Selv om han er frustrert, jobber de fortsatt med å levere anbud. 

– Men vi priser på en måte som gjør at vi får betalt for den jobben vi gjør, sier han.

– Men det betyr at dere går glipp av jobber? 

– Når vi taper på pris er det et tap det er mulig å bære. Vi er veldig selektive når vi går inn i anbudsprosesser, om vi har mulighet til å vinne uten å gå ned i pris, sier han.

Det betyr og at de dropper å være med på anbudskonkurranser om de ser at det ikke er mulig.

– Om det er spennende oppgaver går vi for det. Men vi kan ikke sponse kunden for å få morsomme oppdrag, sier han.

Apenes sier at det ikke er noen konkurrenter som peker seg ut som verstingene her og han sier han skjønner at byrå som står i fare for å si opp folk priser seg lavt for å få aktivitet i byrået.

– Men det blir litt som å pisse i buksa en kald vinterdag. Det hjelper der og da, men det blir verre på sikt, mener han.

Går utover bransjen

Han sier at dette ikke er noen kritikk av konkurrenter, men kaller det en løypemelding.

– Det kan gå utover bransjen på sikt når offentlig sektor venner seg til et prisbilde som ikke er realistisk, sier han.

Tallene til WergelandApenes er klare og de viser at byrået har aldri hatt høyere inntekter enn i deres siste regnskapsår.

I fjor endte de på 40,4 millioner kroner og byråinntekten endte på 32,6 millioner kroner.

Men selv om inntektene fløy i været, tjente byrået mindre penger i løpet av det siste året.

Driftsresultatet deres stoppet på 5,76 millioner kroner, ned fra 9,8 millioner kroner året før. Det er en nedgang på hele 41 prosent på ett år.

Martin Apenes sier til KOM24 at om man sammenligner i et tolvmåneders perspektiv er omsetningen noenlunde lik.

– Vi har ansatt folk, lønningene gått opp og vi har jobbet mer med anbudsprosesser som ikke betaler seg før de er i boks. Så 2022/2023-året er vi økonomisk fornøyde med, sier Apenes.

Eierne tok et utbytte på 4,5 millioner kroner. 

Stor partner turn-over

I mars 2022 ble det kjent at Ahead Group hadde kjøpt opp WergelandApenes og siden da har fire av fem partnere sluttet i byrået, inkludert Apenes selv, som slutter om kort tid for å bli advokatfullmektig. 

Han mener ikke det er noe problem med så høy turnover. 

– Det er en styrke for firmaet at sentrale folk gå videre uten at det betyr så mye av hva vi klarer å levere i markedet. Vi er et robust selskap med flinke folk og har nye partnere som driver veldig bra og er en aktiv del av det å lede selskapet og så har vi en underskog av ambisiøse rådgivere som vil opp og fram, peker han på. 

– Har det vært en uro i forbindelse med nye eiere?

– Tvert. mot. Det har vært en stor entusiasme, sier han og peker på at de som har sluttet i snitt har vært i selskapet i åtte-ni år. 

– Men det er klart det er synd når flinke folk man verdsetter vil finne på noe annet utenfor firmaet, sier han og kaller det vemodig.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS