Facebook med gigant–underskudd i Norge
Inntektene øker, men det gjør og underskuddet.
Facebook Norge har lagt bak seg et tøft år økonomisk, det viser regnskapstallene deres.
Selskapet har aldri hatt høyere inntekter her i landet, men for andre gang siden selskapet ble opprettet i 2015, har de gått med underskudd.
Forskjellen er at i 2017 var det 782 000 kroner i underskudd, i fjor var underskuddet på over 40 millioner kroner.
Facebook har to hovedinntektskilder i Norge.
Det ene er salg av annonseringstjenester til utpekte norske kunder samt å tilby salgsstøtte, markedsføringstjenester og ingeniørstøtte til selskaper i Meta-gruppen.
Regnskapstallene viser at inntektene fra annonsesalgstjenestene stupte fra 61,1 til 30,5 millioner kroner i 2023.
Disse inntektene består hovedsakelig av annonseinntekter generert ved visning av annonseprodukter på Facebook, Instagram, Messenger og tredjeparts tilknyttede nettsteder eller mobilapplikasjoner.
Nedgangen henger trolig sammen med at de la ned sitt salgskontor i Norge i 2022
Som KOM24 skrev om tidligere i år har Facebook nå lansert et KI-senter i Oslo, som skal jobbe med utviklingen av KI-plattformen til Meta.
Det er hovedsakelig herfra inntektene kommer nå og de endte på 87,3 millioner kroner i fjor.
Som en konsekvens av nedbemanningen i 2022 måtte selskapet ut med over 12 millioner kroner i sluttpakker det året. I fjor ble siste del av de betalt, noe som utgjorde 1,58 millioner kroner.
Men med oppbemanningen av KI-kontoret har de nå blitt 24 ansatte, noe som og gjør at lønnsutgiftene stiger betraktelig. De ansatte har og en aksjeavtale med Meta og dermed endte lønnsutgiftene deres på 158,1 millioner kroner.
Alt dette førte til at Facebook Norway endte med et negativt driftsresultat på 40,2 millioner kroner. Til sammenligning gikk de med et overskudd på 25,1 millioner kroner året før.
KOM24 har forsøkt å få en kommentar fra Facebook Norway, men har ikke fått det før publisering av saken.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no