Fra venstre: Petter Bae Brandtzæg og Ståle Lindblad. Meta-logoen er i midten.

Metas norske KI-satsing: Dette kan det bety

Meta har startet en ny satsing på kunstig intelligens i Norge. Hva innebærer det i praksis?

Publisert Sist oppdatert

For halvannet år siden ble Metas salgskontor i Oslo lagt ned. Nå er selskapet tilbake med de de kaller et AI-senter.

Ifølge sosiale medier-ekspert Ståle Lindblad, som var på Metas åpningsfest i Oslo, er de rundt 30 ansatte. De har også planer om å ansette flere.

– Det er et eget kontor som skal jobbe med utviklingen av AI-plattformen til Meta. Forrige gang var det et salgskontor som skulle hjelpe kundene deres, men denne gangen er det en gjeng med utviklere som sitter der, sier Lindblad til KOM24

Mer tilgjengelig?

Lindblad tror ikke at norsk presse eller norske brukere vil oppleve et mer åpent og tilgjengelig Meta framover, selv om de har økt tilstedeværelsen i Norge.

Meta eier blant annet Facebook og Instagram.

– Det blir nok ikke lettere å få kontakt med Meta på grunn av dette. Men det kan hende at dette prosjektet betyr en økt satsing i Norge generelt. Kanskje blir det rom for flere stillinger i framtiden, sier han.

Ola Tørudbakken leder AI-prosjektet. Metas public policy manager i Norge er Marianne Neraal. KOM24 har forsøkt å komme i kontakt med begge to, uten hell.

– Jeg synes det er gledelig at de satser i Norge. Det er en positiv overraskelse at de velger Oslo, som blir ett av tre slike sentre rundt omkring i Europa. Det er litt unikt, sier Lindblad.

Han sier videre at Meta har ansatt både nordmenn og folk fra andre land på det nye kontoret. De holder til i Hieronymus Heyerdals gate 1.

– Jeg tror ikke dette kommer av at de har hatt for lite tilstedeværelse etter at de forlot Norge sist gang. De har nok ikke merket så mye nedgang i salget siden det, sier Lindblad.

Ny teknologi

Petter Bae Brandtzæg er professor ved Universitetet i Oslo, og ekspert på både sosiale medier og kunstig intelligens.

Han er også forsker ved SINTEF.

Han mener man ikke skal overdrive betydningen av at Meta legger en del av AI-prosjektet sitt til Norge.

– Slike AI-satsinger har alle de store tek-aktørene. Det foregår et race der om dagen. Men selve AI-prosjektet til Meta skjer nok i all hovedsak andre steder enn i Norge, sier Brandtzæg.

Han tror at vi i Norge er gode på å ta i bruk ny teknologi, og at vi derfor blir litt mer attraktive for selskaper som Meta.

– Vi tar i bruk nye teknologiske løsninger ganske raskt, og vi er regnet for å være et av de mest kompetente digitale landene i verden. Både det offentlige, det private og forbrukerne kaster seg raskt på utviklingen.

– Skuler på hverandre

Tidligere i år åpnet TikTok nytt kontor i Norge. I tillegg er Snap og Google blant de store selskapene som er til stede i Norge i dag.

Brandtzæg er usikker på om dette er en del av en større trend, der det er mer attraktivt enn før å etablere seg på norsk jord.

– Det blir bare spekulering, men selvfølgelig skuler de ulike aktørene på hverandre.

Heller ikke UiO-professoren tror Meta vil bli enklere å få tak i som følge av dette.

– Jeg tror nok ikke at brukerne vil oppleve at de blir mer tilgjengelig. Det kan vi nok se langt etter. De har lenge hatt en policy med automatiske svar, så noen omfattende kundeservice får vi nok ikke. Heller ikke for de som annonserer på plattformene deres.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS