Nicholas Kristoffersen og Annabel Øverbye Dangreville satser sammen og oppretter ListenAlert.

Startupen lanserer AI-verktøy for kommunikasjonsbransjen

Gründerne med fartstid fra blant annet Retriever og Kantar lanserer ListenAlert – et nytt AI-verktøy for mediemonitorering.

Publisert

Startupen ListenAlert har lansert en tjeneste som bruker kunstig intelligens til å monitorere lydmedier – i første omgang podkasts.

Den primære målgruppen er PR- og kommunikasjonsbyråer og interne kommunikasjonsavdelinger i bedrifter og organisasjoner.

Konsumerer podkast som aldri før 

Den store Podrapporten – gjennomført av NRK, Aller, Norstat Bauer Media – konkluderte at 46 prosent av nordmenn hørte på podkaster i 2023, en økning på hele 34 prosent fra 2022. 

Mens det finnes relativt gode verktøy for medieovervåking av det skrevne ord, har monitorering av denne typen stadig viktigere lydmedier i stor grad vært enten manuelt eller med stort forbedringspotensial.

– Kunstig intelligens vil snu opp ned mange bransjer og kommunikasjonsbransjen er inget unntak, sier Annabel Øverbye Dangreville, CEO i ListenAlert, i en pressemelding.

Nytt verktøy

Over det siste året har CTO Nicholas Kristoffersen bygget produktet som transkriberer og sammenfatter alle viktige omtaler av de merkevarene, individene eller temaene man velger å overvåke.

Med ListenAlert sin selvbetjeningstjeneste kan brukere enkelt sette varsler selv og overvåke podkaster som er relevante for deres merkevare, enkeltpersoner eller bransjetrender.

AI-verktøyet tilbyr daglige oppsummeringer av hva som ble sagt i podkastene, uten behov for å lytte gjennom alle episodene.

I tillegg tilbyr det sentimentanalyse og støtter flere språk, inkludert norsk, svensk, dansk, finsk, engelsk og fransk. Dette gir brukerne muligheten til å få innsikt i hva som blir sagt om deres merkevare i andre land, samtidig som de kan lese oppsummeringene på sitt eget språk.

Videre kan verktøyet også brukes til å overvåke konkurrenter og bransjetrender, samt å finne relevante podkaster for plassering av innhold.

Gründere med erfaring fra tech- og medieselskap

Annabel og Nicholas traff hverandre under høstens runde av inkubatorprogrammet til Antler i Oslo. Det var først i etterkant av Antler- programmet at de to bestemte å satse sammen og opprette firmaet ListenAlert AS.

Nicholas er halvt amerikansk og halvt norsk. Hans seneste erfaring er som konsulent for andre profilerte norske startups som blant annet Bookis – den Schibsted-backede markedsplassen for brukte bøker. Før det har han bl.a. vært User Experience and Innovation Manager i Retriever.

Annabel er en fransk techprofil som har bodd i Norge i snart ni år. Hennes seneste stilling var som CMO for influensermarkedsføringsplatformen inzpire.me som ble kjøpt opp av Schibsted sommeren 2023. 

Hun har tidligere jobbet i blant annet Kantar og ForgeRock – det norske techselskapet som ble kjøpt opp for 2,3 milliarder dollar i 2022.

Powered by Labrador CMS