Nucleus med ny AI-kampanje: – Ga kunden flere muligheter til å trekke seg
I kampanjen «Opplevelsen av en støttespiller» benyttes AI-genererte bilder for å vise «kinkige situasjoner» som styremedlemmer i borettslag og sameier kan komme opp i.
Merking av innholdet er en del av budskapet i kampanjen, og følger byråets interne retningslinjer for AI-bruk.
Det skriver Nucleus i en pressemelding.
– Som medlem av et styre i et borettslag eller i et sameie hender det jo du blir bedt om å rydde opp i noen krevende situasjoner - enten du blir ringt opp midt på natta på grunn av bandøvelse i oppgang A, eller at naboen i C-blokka har en lama som kjæledyr inne i leiligheten, sier kundeansvarlig for BORI, Emilie Valebjørg.
– I kampanjen setter vi flere slike mulige situasjoner på spissen ved å bruke AI-genererte bilder. Vi spiller helt bevisst på at de er generert av kunstig intelligens ved å inkludere en merking som sier at «bildet er AI-generert, men situasjonen kan fort bli virkelighet», legger hun til.
BORI-kampanjen «Opplevelsen av en støttespiller» er den første store kampanjen der byrået tar i bruk AI-generert innhold.
– Som de fleste byråer har vi hatt flere runder internt på hvordan vi ønsker å ta i bruk AI, når er det naturlig å bruke det, men også når man rett og slett bør la være. I BORI-kampanjen bruker vi AI som et konkret virkemiddel, men i våre interne retningslinjer har vi bestemt at alt AI-generert innhold skal merkes – uansett, sier Valebjørg.
Valebjørg forteller at de hadde flere runder med kunden for å forankre både ideen og bruk av AI.
– Da vi la frem ideen var vi ærlige på at dette blir vår "første runde med AI-generert innhold i denne skalaen," og ga dem flere muligheter til å trekke seg. Samtidig mente vi at bruken hang såpass godt på konseptet at det ikke byr på de største etiske dilemmaene som vi har sett i andre sammenhenger der AI blir benyttet.
Markedsjef i BORI, Henriette Carstensen er svært fornøyd med resultatet:
– Vi likte ideen godt. Hver dag hjelper vi våre kunder ut av kinkige situasjoner ved å være en god støttespiller og rådgiver. Dessuten kan forretningsførsel være morsomt! Vi opplever at budskapet, konsept og bruk av AI henger svært godt sammen. I tillegg hadde vi god tid til å diskutere det å benytte AI sammen med Nucleus – både for denne kampanjen spesielt, og mer generelt for BORI sin del.
Bildene er laget med verktøyet Midjourney, og det er byrået AISAI-studio som har stått for promtingen. Kampanjen er en del av en større merkevarekampanje for BORI som rulles ut i Østfold ved bruk av utendørsreklame og SoMe.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no