To avdelinger blir til én hos TV 2.
De eldre blir mer attraktive.

Medietilsynet justerer vekting av reklameinntekter for TV 2

De eldre TV-seerne blir mer og mer attraktive for annonsørene. Det påvirker TV 2s inntekter. 

Publisert

Medietilsynet har fastsatt nye vekter for fordeling av TV 2s reklameinntekter for regnskapsåret 2023. 

Dette vedtaket påvirker hvordan TV 2s reklameinntekter fordeles mellom ulike aldersgrupper, som igjen har betydning for størrelsen på kompensasjonen TV 2 mottar fra staten for sitt allmennkringkastingsoppdrag.

Aldersgruppen 60–69 år, som tidligere har blitt vurdert som mindre attraktiv for annonsørene, får nå økt sin vekt til 35 prosent, det høyeste nivået innenfor Medietilsynets retningslinjer. 

Denne gruppen har lenge vært ansett som mindre verdifull i reklamesammenheng, men TV 2 har nå rapportert om en økende interesse fra annonsørene etter denne målgruppen.

De peker blant annet på Warner Bros. Discovery og Viaplay, som etter det TV 2 erfarer har utvidet sin kjernemålgruppe til å omfatte 50–59 år.

TV 2 har kommet med et ønske om å øke vektingen på nettopp denne aldersgruppen og, men det har de fått nei til.

Årsaken er at BDO, som har bistått Medietilsynet med analyser, konkluderte med at det ikke foreligger tilstrekkelig dokumentasjon for å justere vektingen for andre aldersgrupper enn 60–69 år. 

De øvrige aldersgruppene videreføres med samme vekting som året før.

I henhold til avtalen mellom TV 2 og Kulturdepartementet, mottar TV 2 årlig inntil 135 millioner kroner i statlig kompensasjon for å dekke nettokostnadene ved å levere allmennkringkastingstjenester. 

For å sikre en rettferdig fordeling av inntektene, benyttes en modell som vekter ulike seergrupper basert på deres kommersielle verdi for annonsørene.

Slik blir vektingen for 2023

10-19 år: 10 prosent 

20-49 år: 100 prosent 

50-59 år: 75 prosent 

60-69 år: 35 prosent

70-79 år: 10 prosent 

Hovedprinsippet i fordelingsmodellen er at inntekter skal henføres direkte der det er mulig, men for inntekter som ikke kan knyttes til spesifikke programmer, benyttes en vektet fordelingsnøkkel basert på dokumentert faktisk seing.

TV 2 har lenge hatt en utfordring med å opprettholde seertallene blant de yngre målgruppene. 

I en tid der digitale plattformer vokser, faller seertallene for tradisjonell TV, noe som også har ført til en nedgang i reklameinntektene. 

Medietilsynet peker på at selv om TV 2 har forsøkt å justere for dette ved å inkludere on-demand-seing i sine målinger, er det de eldre seerne som nå ser ut til å sikre kanalen en større del av reklameinntektene.

Den mest ettertraktede gruppen, seere mellom 20–49 år, forblir uendret på 100 prosent, som den mest lukrative målgruppen for TV 2. Her er det fortsatt stor etterspørsel fra annonsørene, selv om TV 2 rapporterer om en generell nedgang i seertall blant unge voksne.

Aldersgruppen 50–59 år beholder en vekting på 75 prosent, mens de yngre (10-19 år) og eldre (70-79 år) aldersgruppene forblir vektet på ti prosent hver.

BDO gjennomførte en sensitivitetsanalyse for å vurdere hvordan endringer i vektene kunne påvirke TV 2s kompensasjon. 

Analysen viste at de foreslåtte endringene fra TV 2 ville ha hatt liten effekt på størrelsen av kompensasjonen, da merkostnadene knyttet til allmennkringkasteroppdraget allerede overstiger den maksimale støtten på 135 millioner kroner.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS