Skuespilleren har fått en rolle i TikTok-serien Toxic
– Noe av det fineste med å jobbe på TikTok, er at det er så kort vei fra arbeid til tilbakemeldinger og publikum.
I november hadde Toxic premiere som den første dramaserien i Europa som ble laget for å sendes på TikTok. Serien som er signert kommunikasjonsbyrået Ramp og organisasjonen Rådgivning om spiseforstyrrelser (ROS), har så langt nådd 5,5 millioner visninger.
Denne våren kommer sesong to og med skuespiller Linn Skåber på rollelisten.
@toxicserie Se tiktok-serien TOXIC nåå! 🔥 #fyp #toxic ♬ MVH - Synne Vo
– Noe av det fineste med å jobbe på TikTok, er at det er så kort vei fra arbeid til tilbakemeldinger og publikum. Folk kan være med nesten direkte, og komme med sine opplevelser, erfaringer og spørsmål, sier Skåber, i en pressemelding.
Hun spiller moren til en av hovedkarakterene.
– Jeg forstod fort at folka som lager denne serien brenner for det de driver med. De liker å utfordre seg selv, forske i nye måter å fortelle historier på, og ikke minst sette søkelys på gutter og spiseforstyrrelser, et lite belyst problem, sier hun.
Sesong to har premiere 3. april.
Økning i henvendelser
Manusforfatter og regissør i Ramp, Aleksander Dokkeberg, bekrefter at spiseforstyrrelser som tematikk vies enda større tid i runde to av serien:
– I første sesong var en del av premisset at seerne ikke visste hva som lå bak karakteren Chris sin merkelige oppførsel. Nå får man et større innblikk i hvorfor spiseforstyrrelser oppstår og hvordan sykdommen kan se ut for ulike mennesker.
ROS er takknemlige for at Toxic tar opp tematikken, fordi de stadig opplever at flere unge gutter utvikler vanskelig forhold til mat, kropp og trening.
– Mange gutter vegrer seg for å søke hjelp selv, og da kan det at mennesker rundt forstår, være helt essensielt for at de blir fanget opp. Vi ser at vår tilstedeværelse på TikTok, både gjennom vår egen kanal og via Toxic, er svært viktig, sier kommunikasjonsrådgiver i ROS, Nina Hvidsten.
Hun legger til at flere peker nettpp på TikTok som kanalen der de blir klar over deres tilbud.
– Det er helt avgjørende at vi befinner oss der barn og unge er, med innhold som oppleves som relevant.
Hvidsten forteller at de opplevde en stor økning i antall henvendelser, høsten i fjor.
Andelen unge under 18 år som tok kontakt med ROS var 71 prosent høyere i 2022 sammenlignet med 2020.
Holder ikke å bare være i kanalen
Seersuksess med uvanlig grep
Toxic henvendte seg hovedsaklig til målgruppen på 15-25 år. Og til tross for uvanlig lange episoder på plattformen, har serien fått rekordhøye visningstall og klart å engasjere med 5,5 millioner visninger, 106 000 likes, 6500 kommentarer og delinger.
Ansvarlig produsent for serien i Ramp, Silje Sirnes Winje, mener dette viser hvor viktig klassisk historiefortelling er for å nå gjennom til de unge.
– Det holder ikke å bare være i kanalen de bruker, for å engasjere unge målgrupper. Du må også beherske kunsten å holde på oppmerksomheten gjennom spennende dramaturgi. Engasjementet vi fikk på Toxic viser at historien vi forteller og tematikken vi tar opp, er relevant for dem vi snakker til.