Aleksander Hetland, daglig leder i Smeh og Marianne Høy Erikstad, markedsdirektør i Hennig-Olsen.

Lansering av Haaland-is: – Skjedde litt for raskt 

Nyheten om isen kom ut tidligere en planlagt. 

Publisert

I sommer startet Aleksander Hetland opp et nytt reklamebyrå med Petter Stordalen i ryggen, og den første kunden Smeh sikret seg var Hennig-Olsen-is

Nå lanserer reklamebyrået sin første kampanje for storkunden. 

Ble lekket på TikTok

Samarbeidet inkluderer den populære fotballstjernen Erling Braut Haaland, og Hetland bemerker den raske oppmerksomheten rundt lanseringen. 

– Dette ble lekket på TikTok, så ting skjedde litt for raskt, sier han. 

Selv om Smeh hadde planlagt en «teaser» for kampanjen, vurderes det å tilpasse den nå som nyheten allerede er ute. 

– Vi har likevel både bilder og film med Haaland som vi slipper litt senere. Dette kan vi ikke avsløre nå. Det er et kampanjeløp vi følger, forklarer Hetland. 

Han avslører at strategien er å integrere Haaland i Hennig-Olsen-universet. 

– Vi har tenkt strategisk rundt dette og anser det som viktig å plassere Haaland inn i Hennig-Olsen-universet – ikke omvendt. Vi ønsker å virkelig bygge merkevaren, kremen av iskrem.

Hetland deler bekymringen for å unngå at kampanjen domineres av Haaland og understreker: 

– Det er veldig viktig for oss at det er en Hennig-Olsen reklame med den lunheten som ligger i merkevaren. Så blir Haaland en del av det. Det er bare å glede seg til det kommer om noen uker. 

100-års jubileum

Ifølge Marianne Høy Erikstad, markedsdirektør i Hennig-Olsen, er de ekstremt tilfredse med partnerskapet. 

– Smeh er en utrolig god partner innenfor merkevarebygging og reklame. De er en dyktig gjeng, og vi er rett og slett superfornøyde, sier hun. 

Paal Hennig-Olsen, administrerende direktør i Hennig-Olsen Is, viser stolt fram den nye Haaland-isen.

Erikstad fortsetter med å dele at Smeh har vært involvert i planleggingen av hele deres markedsplan for inneværende år, og det skjer mye spennende, spesielt med tanke på feiringen av deres 100-års jubileum. 

Hun deler også stolt planene for den kommende Haaland-isen, som er planlagt å treffe markedet i uke åtte. 

Dette samarbeidet markerer en videreføring av Hennig-Olsens 30 år lange partnerskap med Norges Fotballforbund og et stort engasjement for idretten. 

– Vi har gjennom årene skapt flere legendariske fotball-iskremer, som for eksempel «Myggen» etter Erik Mykland, «Flonaldo» etter Tore André Flo og «HatTrick» frontet av Ole Gunnar Solskjær, sier Erikstad før hun fortsetter: 

– Å få med Haaland inn i denne miksen, nå som han er blant de beste spillerne på det norske landslaget, er stor stas. 

Fem Haaland-is om dagen

Haaland-isen, beskrevet som en fløteis med vaniljesmak og karamellsaus dyppet i sjokolade og crispkuler, er utviklet i samarbeid med Haaland selv. 

Erikstad informerer om at fotballspilleren har vært aktivt involvert i både design og smaksprofil. 

– Det er utrolig gøy å få sin egen iskrem, og det er stas å bli en del av fotball-iskremens Hall of Fame sammen med blant annet legenden Erik Mykland. Som profesjonell idrettsutøver er jeg bevisst på viktigheten av et sunt kosthold. Jeg vil nok ikke anbefale fem Haaland-is om dagen, men det er viktig å unne seg noe skikkelig godt innimellom, sier Haaland i en pressemelding. 

Powered by Labrador CMS