Messenger, som ble skilt ut som en separat app for åtte år siden, skal bli en del av Facebook igjen. Planen er at direktemeldinger skal bli en mer integrert del av Facebook-opplevelsen.

MENINGER:

Hva betyr Facebooks algoritme-endringer for deg?

«Endringen er et forsøk på å lokke tilbake unge brukere, som har forlatt plattformen til fordel for TikTok.», skriver Ståle Lindblad

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Nettavisen The Verge avslørte onsdag at Facebook planlegger en stor endring i algoritmene som styrer hva du ser i nyhetsstrømmen. Endringen er et forsøk på å lokke tilbake unge brukere, som har forlatt plattformen til fordel for TikTok.

I et internt notat som The Verge har fått tilgang til forteller den nye Facebook-sjefen, Tom Alison, de ansatte at Facebook skal bli mer likt TikTok.

I praksis vil det si at Facebook i fremtiden vil vise deg mer innhold fra folk du ikke følger. I stedet vil Facebook finne innhold som de tror vil underholde deg, basert på hvilket innhold du responderer positivt på.

Både Facebook og Instagram har allerede en tilsvarende funksjon i Reels-strømmen, men nå planlegger de å lage en «discovery engine», en funksjon som bruker kunstig intelligens til å finne innhold du liker, uavhengig av om du kjenner avsenderen eller ikke. I dag er omtrent 11 prosent av innholdet i nyhetsstrømmen fra folk du ikke kjenner, og det vises fordi en av dine venner har delt det. I fremtiden vil andelen poster fra fremmede bli mye større, og innholdet velges ut av Facebooks kunstige intelligens.

Messenger, som ble skilt ut som en separat app for åtte år siden, skal bli en del av Facebook igjen. Planen er at direktemeldinger skal bli en mer integrert del av Facebook-opplevelsen.

Hva betyr det for deg som bruker?

Nyhetsstrømmen på Facebook vil ha en miks av Stories og Reels øverst. Postene vil være en blanding av innhold fra venner, grupper og sider du følger, og innhold som er anbefalt av Facebook. Nyhetsstrømmen på Facebook vil i praksis bli mer lik nyhetsstrømmen på Instagram.

Du vil se mye mer video i kortform (Reels) og Stories, både fra Facebook og Instagram, i nyhetsstrømmen og i grupper.

Det vil bli mye enklere å dele innhold fra nyhetsstrømmen med venner gjennom Messenger.

For at ikke innhold fra venner og grupper skal drukne helt i Reels-videoer og Stories fra fremmede, vil du få en egen fane øverst hvor du vil finne bare innhold fra venner. Du vil også få en egen fane hvor du finner gruppene dine.

Hva betyr det for deg som kommunikatør?

Kommunikatører vil sannsynligvis oppleve at det blir enda tøffere konkurranse om oppmerksomheten til brukerne. Mer innhold fra fremmede i nyhetsstrømmen betyr at det blir mindre plass til innhold fra sider man følger. Det betyr redusert rekkevidde for mange virksomheter.

Samtidig vil endringene åpne nye muligheter for virksomheter som lager godt innhold. Synes mottakerne at innholdet du lager er verdifullt, interessant eller underholdende kan du nå ut til mange flere mennesker selv om du har få følgere. Går innholdet ditt viralt, er det ingen grenser for hvor mange mennesker du kan nå.

Det betyr også at det er video i kortform som gjelder. Vil du nå ut til mange, må du dele videoer. Du trenger ikke nødvendigvis lære deg Shuffle Dance, som har blitt superpopulært på TikTok, men du må lage videoer som fanger oppmerksomheten og underholder målgruppen din.

Et eksempel på en som har lykkes med det på TikTok er rørleggeren Severin Poppe Midteide, som får mange jobboppdrag gjennom videoene han deler på plattformen.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS