Maria Mena fronter ny julekampanje for Av-og-til
En alkoholpåvirket voksen oppleves annerledes for barna. Det kan gjøre dem utrygge, uten at de selv forstår hvorfor. For å belyse barnets perspektiv er derfor årets kampanje «Det tredje glasset» – en litt annerledes julefortelling fra Av-og-til.
Fortellingen består av tre deler; «Mors perspektiv», «Barnets perspektiv» og «Bestemors perspektiv». Dette er gjort med hensikt for å få frem personenes ulike oppfatning av en og samme hendelse.
– Denne fortellingen foregår rundt det tredje glasset, nettopp for å understreke hvordan barn har det når voksne drikker alkohol. Det er de små endringene som høylytt prat og de litt harde klemmene, som kan gjøre barn utrygge, sier Christine Brown Vollan, kommunikasjonsrådgiver i Av-og-til.
Hun sier at et barn klarer nemlig ikke å sette ord på hva som er litt annerledes.
– Ved å fortelle de voksnes, men også barnets historie, håper vi at alle skal kunne kjenne seg igjen. For dette handler ikke om tungt alkoholiserte, men helt vanlige folk som deg og meg. Vi ønsker at folk skal tenke; «Oi, dette gjelder faktisk meg», sier hun.
Årets kampanje blir lest av Maria Mena.
– Jeg husker selv hvor ubehagelig det kunne være når voksne forandret seg i rus da jeg var liten, og jeg har lovet meg selv at mitt barn skal få slippe en julefeiring som føles utrygg på grunn av det. Så i mitt liv skal rus forbeholdes fester der barn ikke er til stede.
Valget om å bruke lyd og langformat er et bevisst strategisk grep for å bryte gjennom oppmerksomhetsbarrieren, sier Kristian Schøning-Kristiansen strategisk rådgiver.
– Vi vet at historier som treffer og engasjerer målgruppen, selv på kanaler de kanskje ikke forbinder med lange formater, har potensial til å skape refleksjon. Med et sterkt konsept og en kunde som deler vår visjon, øker vi sjansen for å gjøre en forskjell.
Kristina Schaathun-Våreid og Ane Lynau er det kreative teamet bak kampanjen og sier at for å få frem barnets historie var det også viktig å belyse de andre perspektivene, da opplevelsen av en og samme situasjon kan oppleves så forskjellig.
– Vi må få foreldre og besteforeldre til å forstå at barnets opplevelse er barnets sannhet. For hvis vi hadde visst hvordan vårt eget barn opplever oss når vi drikker et glass for mye, ville vi trolig ikke gjort det. Jul er høytid for ettertanke og historiefortelling, og vi tror at målgruppen, midt i festsesongen, er i modus og oppfatter det her som veldig relevant, sier de.
Denne julefortellingen er basert på 90 000 sanne historier og for understreke det autentiske har de valgt å bruke en håndtegnet illustrasjon som støtter opp og gjør lyden levende.
– Illustrasjonene er ene og alene håndtegnet av Bloom-designer og illustratør Jeremy Luther. Dette er en kampanje vi er stolt av, med godt håndverk i alle ledd, sier Eli Marie Stavlund, kommunikasjonsdirektør i Av-og-til.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no