Kreatør-duo fra The Oslo Company til topps i Gulltusjen
Josephine Berntzen kom på andreplass i Gulltusjen i fjor: – Ekstra gøy med gull i år.
– Det er jo bare veldig stas. I fjor ble det tett på med en andreplass for meg, så det er ekstra gøy med gull i år. Spesielt i Gulltusjen som er en såpass rendyrka idékonkurranse, der det er lite å gjemme seg bak, sier Josephine Berntzen, i en pressemelding.
Sammen med Markus Schrødahl gikk de helt til topps i Gulltusjen 2023.
– Det er også ekstra stas for to AD-er å lande Cannes på en ren tekstidé. Det blir heller ikke feil å løse neste konkurranse i 20 varme, legger Schrødahl til.
Byttet ut Brann med Kongo
Kreatør-duoen fra The Oslo Company vant kategorien for byråer – og skal dermed representere Norge i den internasjonale Young Lion Print-konkurransen i Cannes, som arrangeres i juni.
Juryen synes det var en utfordrende oppgave som ble gitt fra Flyktninghjelpen, men at vinnerne av Gulltusjen klarte å vekke oppmerksomhet på en klok og engasjerende måte, samtidig som de evnet å tenke lokalt.
– Utfordringen er å skape engasjement og oppmerksomhet om konflikter som foregår så langt unna og som hverken samfunnet, politikere eller media fokuserer på. Men, løsningen er like enkel som den er god.
Berntzen og Schrødahl valgte en kjent supportersang fra Brann i Bergen, og valgte å bytte ut Brann, med Kongo.
– Det banale er jo at man bryr seg mer om et fotballresultat enn enorme kriser som i Kongo, og dette arbeidet setter fingeren på akkurat det, heter det i juryens begrunnelse.
På andreplass i byråkategorien kom Marcus Hassel og Torkel Skjolden fra TRY, mens Hanne Marie Os og Hermann Lidsheim fra Tante Randi Reklamebyrå, sikret tredjeplassen.
Landet på en enkel idé
Studentklassen ble vunnet av Eliza Mackowiak og Julia Gjerland Asperøy fra Kristiania, Westerdals institutt for kreativitet, fortelling og design
– Det var veldig gøy å få være med på Gulltusjen. Det var en utfordrende oppgave, så vi brukte en del av tiden på å diskutere hvordan vi kunne få frem budskapet på en tydelig måte. Vi landet til slutt på en enkel idé som vi mener treffer både visuelt og tekstuelt, sier Mackowiak og Gjerland Asperøy.
Vinnerduoen av studentkonkurransen vinner 20 000 kroner.
Juryen trekker frem at vinnerne leverer kanalkreativtet.
– En annonse som står seg ut og passer utmerket i et helsideformat. På en enkel og klok måte vekker de oppmerksomhet og samtidig kommuniserer de selve problemstillingen. Nemlig at de ti mest neglisjerte konfliktene befinner seg så langt unna at ingen bryr seg: «Ser du meg selv om jeg er langt unna?»
Andreplass representeres av fagskolen Kristiania, ved Ida Aagaard og Snorre Andersen Skarstein. Tage Hogness og Ingrid Gulaker Skoglund fra Kristiania, Westerdals sikret seg tredjeplassen.
75 team deltok
– I år var det rekordmange deltakere som kjempet om Gulltusjen-seier og jeg er så imponert over alle talentene. Det var mange gode bidrag, men de to vinnerbidragene skilte seg ut i mengden av gode bidrag, sier leder for kompetanse, marked og kommunikasjon hos Amedia Salg og Marked, Anette Færevik Gulbrandsen.
Gulltusjen arrangeres i samarbeid med CAPA, Norges representant for Young Lions og Høyskolen Kristiania, Westerdals, og er en idékonkurranse for alle student- og kreatørteam som er 30 år eller under.
De påmeldte teamene får i oppgave å skissere en avisannonse for et gitt case i løpet av seks timer – og kan kun bruke tusj og papir.
Konkurransen gikk av stabelen 1. mars, og det var totalt 75 team som deltok i år.