POL til topps i Amedias «Tett På»
Vinneren av tredje tertial er også vinneren av hele konkurransen.
I konkurransen «Tett På» kåres den beste reklamen i Amedia Marked sine lokale medier, hvert tertial kåres det en vinner – og til slutt en totalvinner ved årets slutt.
I første tertial gikk Geelmuyden Kiese seirende ut med deres kampanje for Opel, og i andre tertial var det Reklamekollektivets arbeid for NextGenTel som gikk helt til topps. Tredje og siste Tett PÅ-vinner ble POL og deres bidrag for Mental Helse Ungdom.
Etter grundig juryering er det POL som kan smykke seg med tittelen som totalvinner av Tett På, og blir premiert med en tur til New York og Advertising Week høsten 2023.
– Budskapet treffer hardt
Selve arbeidet med vinner-kampanjen tok utgangspunkt i at et ungt menneske tar sitt liv i Norge annenhver dag, mens ytterligere ti unge forsøker å ta selvmord. På samme tid kuttes det i budsjetter til psykisk helse - og det i en tid hvor man forventer en ventetid på 30 uker for å få hjelp.
Dette ville POL sette fokus på i sin serie med annonser. De ville få frem håpløsheten i møtet med psykisk helsevesen for mange unge i dag. Annonsen, som ble visualisert gjennom tekstmeldinger, er den samme som vant Gulltusjen 2022 for Mental Helse Ungdom.
Juryen skrev at vinnerarbeidet fra POL, vant med soleklar margin, da den gikk til topps i tredje tertial i fjor.
– Ideen er svært god – og budskapet treffer hardt. Med den lokale tilpasningen løfter de ideen og kampanjen enda et par hakk.
Lokalt forankret
I kriteriene til «Tett På» står det blant annet at bidragene skal være lokalt forankret og godt formidlet til lokalsamfunnet. Konkurransen er åpen for kampanjer både på print og digitalt. Reklamebyråer, kreatører og kreative team har muligheten til å delta.
Teamet fra POL har bestått av Erlend Løfald, Maria Normann, Therese Becke, Ole Jacob Skattum, Sindre Holmedal Johnstad og Line Toft.
Og juryen med Christian Bråthen-Nordland fra S&B-N, Knut Røse fra Schjærven og Hilde Løvsletten fra Amedia Salg og Marked, har vært ledet av juryleder Magnus Høgberg Hansen fra Anorak.
POL mottok prisen under Gullblyanten fredag kveld.
Det ble og delt ut en rekke andre spesialpriser fredag kveld. Brings DM-pris: gikk til «Velkommen babyboom» av TRY for IKEA og Gullmikken (Bauer Media og P4s pris for beste radioreklame): gikk til «Husk dongtvang!» av Per Høj for Helseutvalget.
Kreativt Forums kundepris var det McDonald’s Norge som fikk.