NoA sikrer seg to Webby-nominasjoner for Amnesty-kampanje
Viral kampanje kjemper om heder og ære.
- Det er et privilegium å få muligheten til å bidra i denne nesten uvirkelige saken som er i ferd med å sette kvinners rettigheter 50 år tilbake i tid. At filmen og kampanjen fra Amnesty har blitt lagt merke til av juryen i Webby er stor stas. Det sier noe om kvalitetsnivået på arbeidet og vi er selvsagt veldig stolte, sier Janne Espevalen, Client Director i Anorak NoA til KOM24.
Amnestys kampanje Land of the unfree ble lansert sommeren 2022 og har fått nesten fire millioner visninger på TikTok.
Den norske abortkampanjen som er signert Anorak, som har fått med seg artist Emilie Nicolas som har spilt inn en revidert versjon av nasjonalsangen «Star Spangled Banner».
Kampanjen er en reaksjon på nyheten om at «Roe v. Wade», som har sikret amerikanske kvinners rett til abort siden 1976, nylig ble omgjort av USAs høyesterett. Nå som «Roe v. Wade» er veltet, vil det være mulig for stater i USA å fjerne retten til trygg og lovlig abort.
Amnesty svarer med å utfordre en av de grunnleggende sannhetene som amerikanere forteller seg selv om landet sitt: At de er the land of the free.
Kampanjen er utviklet av Anorak, med Nicolina Knapp på regi, og følger fire kvinner og jenter som står overfor konsekvensene av strengere abortlover.
The Webby Awards er en prisutdeling til teknologi- og internettrelaterte medier. Kåringen omtales ofte som webbens eller internettets Oscar-utdeling, og det ligger stor prestisje i å stikke av med seieren.
I fjor sikret Visit Norway to priser til Norge i Webby Awards.