Denne gamle Lano-klassikeren er blant de mest effektive reklamene i verden, tolv år etter lansering.
Denne gamle Lano-klassikeren er blant de mest effektive reklamene i verden, tolv år etter lansering.

Gammel Lano-reklame blant de mest effektive i verden

Orklas reklamefilmklassiker 'Lano – Vask de hendene ble shortlistet i Kantar Creative Effectiveness Awards 2025

Publisert

Denne anerkjennelsen plasserer kampanjen blant de beste 1 prosent av de mest effektive TV-reklamene Kantar har testet på forbrukerne i 2024 i verden.

Det melder Kantar.

Reklamen er hele tolv år gammel, men hevder seg altså fortsatt.

– Den faller i en trend med å bruke gamle reklamer på nytt. Wear out er ikke så til stede som man skulle tro, sier Amund Bråthen, seniorrådgiver i Kantar til KOM24.

I en rapport de har gitt ut i forbindelse med kåringen så sier de og at annonser som spiller på nostalgi er mer sannsynlige til å bli oppfattet som underholdende og til å fremkalle et smil hos folk.

Dette er den første norske reklamen som klarer å komme inn på Kantars liste.

Bråthen sier at TV-kategorien er ekstra tøff. 

– Det er mange som tester TV-reklame og dette er en kåring basert på tester gjort globalt av TV-reklamer. Så at denne kommer på shortlist er veldig bra. Det er en anerkjennelse til et håndverk gjort for tolv år siden, sier han.

 Reklamer blir testet over hele verden.

– Det som er forskjell på denne kåringen og andre er at den baserer seg på hva forbrukerne har svart etter å ha sett reklamen, peker han på.

Oppfølgeren til Lano-reklamen, som ble sluppet for ikke så lenge siden, nådde på sin side ikke like langt opp.

– Men den gjør det og bra og har en høy skår på langtidseffekt, sier han.

Senest nå i mars tok Lano gull i ANFO Effekt med relanseringen av Lano merkevaren. 

I TRY Reklame er de naturligvis godt fornøyde. 

– Dette var jo utrolig gøy!, sier kreativ leder Egil Pay.

Han sier at målet deres med reklame er alltid å skape effekt.

– Så det kommer kanskje ikke som en stor overraskelse at vi setter veldig stor pris på en slik utmerkelse, sier han.

Det at det er et trangt nåløye å vinne i denne konkurransen gjør at det føles det ekstra stas å bli løftet fram.

– Lano har i mange år vært et forbilde når det gjelder langsiktig og tydelig kommunikasjon, så det er ekstra motiverende å se at arbeidet gir så gode resultater. Vi sender en stor gratulasjon til Lano og Orkla!

Vinnerne i TV-klassen ble denne reklame fra Deliveroo. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS