Ett års ventetid uten resultat: Hvor blir det av de nye pitche-føringene?
De lovede pitche-føringene som skulle rydde opp i eventbransjen, har møtt på utfordringer og lar fortsatt vente på seg.
Snart har det gått ett år siden Sponsor- og Eventforeningen kunngjorde sine planer om å utvikle retningslinjer for pitching og anbudsprosesser i eventbransjen.
Foreningen hadde håpet å offentliggjøre føringene i januar 2024, men forsinkelser har ført til at arbeidet fortsatt ikke er ferdigstilt.
Uryddige prosesser
Kunngjøringen om pitche-regler kom som et svar på en rekke klager fra eventbransjen om krevende og ofte uforutsigbare anbudsprosesser.
– Det har vært ganske mange uryddige prosesser der kjøpere har invitert altfor mange byråer til anbudsprosessen, og disse blir pålagt å investere betydelig tid og ressurser for å levere en pitch, sa daglig leder i Sponsor- og Eventforeningen, Bodil Sveen Berggren, i desember i fjor.
Foreningen hadde da et utkast til retningslinjer, med en plan om å fortløpende ferdigstille dem i samarbeid med både eventbyråer, kunder og andre bransjeforeninger.
– Jeg håper retningslinjene kan offentliggjøres i januar, sa Berggren.
Interne utfordringer og ressursmangel
Ifølge Berggren har arbeidet med retningslinjene støtt på flere utfordringer.
– Det er beklagelig at pitche-veiledningen ikke ble lagt frem i januar i år, slik vi håpet. Dessverre har vi måtte utsette arbeidet grunnet ressursmangel og uforutsette hendelser. Arbeidet med veiledningen er imidlertid langt fra lagt på is, og vi jobber fortsatt med å forankre og utvikle klare råd og føringer.
En ny arbeidsgruppe er nå på plass for å sikre fremdrift i arbeidet.
– Pitche-veiledningen blir en guide utviklet av Sponsor- og Eventforeningen. Anbefalingene tar sikte på å hjelpe eventkjøpere å skape bedre forutsetninger for å finne det byrået som kan møte deres behov og forventninger på best mulig måte.
Hensikten er å hjelpe eventkjøpere å kunne bidra til ryddigere og mer bærekraftige anbudsprosesser.
– Dette er føringer som skal være et hjelpemiddel for bransjen, og ikke noe vi kan pålegge verken eventkjøperne eller eventbyråene å følge. Det er opp til hver og én om dette er føringer de ønsker å følge, men vi ønsker å kunne tilby klare retningslinjer for eventkjøperne, dersom de ikke har utarbeidet dette internt selv, sier Berggren og avslutter:
– Grunnen til at vi som forening ønsker å dele pitche-føringer er for å bidra til en sunnere pitche-kultur, samt gjøre pitche-prosessene mindre ressurskrevende.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no