Slik får du jobb i eventbransjen
Leter du etter jobb i eventbransjen? Her får du noen konkrete tips fra byrålederne.
– I eventbransjen må du være forberedt på å jobbe kveld og natt. På tider der andre synes det er gøy å delta på et arrangement, må du være mer opptatt av å skape en opplevelse.
Det sier daglig leder i Apriil Event & Congress, Harold Sletten, til KOM24.
Det å jobbe med event, er å jobbe med den viktigste formen for kommunikasjon som et selskap har med sine kunder, ansatte eller begge deler, legger han til.
– Derfor er kravet til de som vil lykkes at de forstår hva kunden ønsker å formidle, med de verdiene de står for. Dette er en form for markedsføring og kommunikasjon. De ansatte må forstå kundens kunder, kundens ansatte og være kreativ når man lager konsepter.
Sletten understreker at det å jobbe i eventbyrå er et lagspill. Han legger spesielt vekt på tre krav de stiller før de ansetter noen.
– Alle stillinger har et krav om innsikt, ferdigheter og innstilling. Min erfaring at det første læres fort, det andre kan trenes på med rett innstilling. Men mangler du innstillingen er det vanskelig å få ut kunnskapen og ferdighetene.
– Jeg elsker folk med glimt i øyet, stort hjerte og raske ben. I den rekkefølgen!
Spennende
Helge Wold er daglig leder i Playroom Event. Han sier at de som søker jobb i bransjen, må være forberedt på en spennende og variert jobb hvor ingen dager er like.
– Du møter mange forskjellige kunder fra ulike bransjer. Du må like et hektisk tempo hvor noen dager er kortere og noen veldig lange. Du møter en bransje hvor mange aktører jobber sammen for å skape det beste arrangementet for en kunde. Enten det er en faglig konferanse eller en sommerfest. De beste resultatet skapes når alle samarbeidet bra og fokuset ligger i alle de små detaljene, sier Wold.
De viktigste kravene de stiller til folk er at de har en positiv personlighet og vilje og evne til å stå på i hektiske perioder. I tillegg må man ha et ønske om å være en del av et hektisk og kreativt miljø.
For å skille seg ut i søkerbunken, har han følgende råd:
– Vær deg selv. Du bør ha tenkt gjennom hvorfor du vil jobbe i vår bransje. Legg vekt på hva som betyr noe for deg, hvilke interesser du har og hva du tenker gjør at du vil trives. Det er viktig at du viser interesse ved å sette deg inn i hva vi gjør, og at du ikke bare er «ute etter jobb», men ute etter denne jobben.
Ekstrovert
Trine Richardsen, administrerende direktør i Gyro, er særlig opptatt av holdninger og verdier hos de som ønsker å jobbe hos dem.
– Vi søker alltid etter de beste innenfor de ulike rollene, så kompetanse og at du kan vise til tidligere resultater i rollen er så klart viktig.
– Vi trenger lagspillere som lever for å levere høy presisjon til kundene våre og som alltid stiller opp for kollegaene sine. Og den holdningen må du ha med deg i ett og alt, alltid. I Gyro pleier vi å si at når det skjer en krise eller det haster, strømmer vi til for å hjelpe, og det er veldig beskrivende for det viktigste du må levere på hos oss, sier Richardsen.
Den som søker jobb i bransjen, må være forberedt på å jobbe med mange forskjellige arbeidsoppgaver i et høyt tempo, ifølge henne.
– Uansett om du jobber strategisk, med innhold eller produksjon vil du nok trives best hvis du er selvstendig og selvgående, og har en pragmatisk holdning til ting. Og med det mener jeg at du må være ekstremt løsningsorientert, fordi det skjer alltid noe uforutsett.
– Også må du være forberedt på å møte ekstroverte, energiske og blide mennesker. Det finnes nesten ikke noe annet i eventbransjen.
Som ung og uerfaren kan du gjøre noe for å skille deg ut. Richardsen foreslår å oversette den faktiske kompetansen din til verdi for byrået
– Ikke si «jeg er strukturert og er flink med økonomi», men heller «jeg kommer til å effektivisere prosessene deres og forbedre lønnsomheten i alle prosjektene jeg jobber i». Det er bold, men hvis du tror det selv, er jeg interessert i å høre hva du har å si. Også må du jo ha noe som skaper troverdighet rundt det du påstår da.
Unik bransje
Tine Jensen er byråleder i JCP Event. Hun sier at dersom man søker seg jobb i bransjen, må man først og fremst være forberedt på unike opplevelser.
– Den ene dagen jobber du i fjellheimen under åpen himmel, den andre dagen på et stort konferansesenter med all verdens teknikk til din disposisjon. Du skaper opplevelser for andre og får organisasjoner til å lykkes, noe som så klart er veldig motiverende, sier Jensen.
Samtidig som du må mestre det operative ute på lokasjon, må du også like en kontorhverdag som preges av møtevirksomhet, nitidig planlegging og samarbeid med andre, legger Jensen til.
– Vi ser etter folk med interessen for event som fag, og alle mulighetene som ligger i det. I tillegg ser vi etter de som er gode planleggere, samtidig som man klarer å knytte ideer opp mot kundenes mål og merkevare.
– I event må du klare å ha to tanker i hodet samtidig; viktigheten av planlegging, detaljer og kreativitet, samtidig som du vurderer alt du gjør opp mot hovedmålet med eventet.
Relevant erfaring er viktig, understreker Jensen. Og det finnes måter å få det på.
– Både hos oss og de fleste andre byråer i vår bransje har man muligheten til å jobbe som crew på prosjekter. Dette gir en unik innsikt i hva det betyr å jobbe med event gjennom ulike roller ute i produksjon.
– Erfaring trenger man ikke nødvendigvis bare fra byråene, men gjerne også fra konsert og festivalarrangører, og sports og kulturarrangementer. Denne type prosjektjobb er også godt tilpasset studenttilværelsen.