Slik får du jobb i kommunikasjonsbransjen
Toppledere deler sine tanker, blant annet om hvordan man skiller seg ut som jobbsøker i kommunikasjonsbransjen.
Til sommeren fullfører mange studiene sine, og kanskje er du på jakt etter en jobb innenfor kommunikasjon og formidling.
KOM24 har tatt en runde med ulike ledere, som deler sine tanker om hvordan man kan stille så sterkt som mulig i en søknadsprosess.
Byråene er ulike
Alle kommunikasjonsbyrå jobber ikke med det samme. Kristian Hvilen er managing partner i Rud Pedersen.
Han skriver i en e-post til KOM24 at dersom du søker hos dem, må du vise både din unike kompetanse og din lidenskap for politikk, kommunikasjon og samfunnsliv. I tillegg verdsetter de folk som er fremoverlent og positiv.
– Vi ser etter kandidater som har en genuin interesse for faget og kunnskap om sektorene og områdene de ønsker å jobbe med. Det er helt nødvendig med dyp forståelse for politikk og samfunnsliv, og solid kunnskap eller erfaring på disse områdene, skriver Hvilen.
Hans beste råd til unge og uerfarne, er å vise engasjement og initiativ. Han råder dem til å bygge kompetanse og erfaring gjennom ekstrajobber ved siden av studier og gjennom frivillig arbeid.
– I tillegg må du holde deg oppdatert på nyheter og relevante trender, være nysgjerrig og ikke være redd for å dele dine meninger og innsikt. Nettverksbygging er også viktig; delta på arrangementer og samlinger der du møter folk du kan lære av. Selv om du er nyutdannet og fersk i feltet kan aktiv tilnærming og vilje til å lære hjelpe deg til å skille deg ut i søknadsbunken.
Tempo
Kristine Eikenes er assisterende daglig leder i TRY Råd. Hun vektlegger først og fremst evnen til å ha flere baller i luften samtidig.
– Veldig ofte jobber vi med oppgaver som haster på en eller annen måte. Byråliv er ikke for alle av den grunn. Men synes man det er gøy med høyt tempo, mye fleksibilitet, men også hardt arbeid i perioder så er jo byrålivet veldig spennende og lærerikt.
Hvilke kriterier de vektlegger når de tar inn søknader, avhenger av flere ting.
– Det er litt avhengig av hvilket fagområde de jobber på. Det er forskjell fra de som jobber kreativt eller innen rådgivning og business consultning. Men vi er ute etter dem som er blant de flinkeste folkene på ett fagområde, men det som er minst like viktig er at de er flinke og liker å samarbeide med folk som er flinke på andre områder. Vi tror veldig på magien som skjer på tvers, så derfor er samarbeidsevner og vilje veldig viktig.
For uerfarne søkere har hun ett tydelig råd:
– Det er å vise til noe søkeren har gjort også utenom skolen, kanskje reflektere litt over hvilken forskjell man kan gjøre. I disse ChatGPT-tider er det veldig lett å se hvem som har jobbet godt med en søknad og ikke.
Kan ha annen erfaring
Morten Ryen i Fete Typer er enig med Eikenes når det gjelder tempo. Du må være forberedt på at det i perioder kan være hektisk, og at du må strekke deg litt ekstra for kunden.
– Det kan bety at du noen ganger må jobbe sene kvelder og også helger. Det er kundene vi lever av, og når de kommer med hasteoppdrag er det viktig å ha evne og vilje til å løse oppgaven. Heldigvis er de fleste dagene sånn at du rekker å hente barn i barnehagen.
Ryen skriver at han er opptatt av at folk skal ha både utdanning og erfaring, men at det ikke nødvendigvis trenger å være utdanning og erfaring fra kommunikasjon.
– Den viktigste egenskapen hos folk som skal jobbe med kommunikasjon er samfunnsforståelse, og da kan mange slags utdanninger og jobberfaringer være viktig. Jobben vår er å løse problemer for kundene, og da må vi ha evnen til å sette oss inn i kundens verden. Jeg vil ha folk som leser aviser, bøker og følger med i samfunnsdebatten.
Han ville foretrukket en kandidat som har jobbet ved siden av studiene framfor en som bare har studert, uansett karakterer.
– Om du har jobbet i en klesbutikk eller på en bensinstasjon betyr mindre, det du viser ved å kombinere jobb og studier er en vilje til å stå og greie seg selv. I tillegg er det selvfølgelig en styrke å være god på noe, enten det er skriving, illustrasjon, ux. sosiale medier eller design. Evne til og interesse for å lære nye ting er også viktig.
– Galskap og latter
Petter Thorendahl er byråleder i PR-operatørene.
Dersom du søker jobb i et byrå, er det flere ting du må være forberedt på, ifølge han.
– En til tider hektisk og uforutsigbar hverdag kombinert med en passe dose galskap og latter. Det er viktig å kunne raskt omstille seg til ulike problemstillinger og kunder. I løpet av en dag vil man ofte være innom flere ulike leveranser i totalt forskjellige bransjer og det kan være krevende, men også givende.
Kravene til de som søker vil variere basert på stillingen som lyses ut, legger Thorendahl til.
– Men vi er særlig opptatt av skriveglede og skrivelyst. Mye av det vi leverer er tekstbasert og evnen til å kommunisere godt og tydelig, samt god kanalforståelse er viktig. Samfunnsengasjement, kreativitet, faglig nysgjerrighet og et analytisk hode er også egenskaper vi setter høyt. Det er også et pluss om man liker hunder og medfølgende kaos i arbeidshverdagen.
Byrålederen anbefaler å delta på deres egen årlige rekrutteringsdag, og eller se etter andre arenaer hvor man kan bygge nettverk i bransjen.
– Det er også viktig at kandidatene setter seg skikkelig inn i byrået de søker jobb hos og skreddersyr søknaden dertil. Flere studieløp har også mulighet for praksisplasser og det er noe jeg vil anbefale. Det gir et innblikk og bedre forståelse av kommunikasjonsbransjen og er også nyttig for å knytte kontakter i bransjen, samt kan gi mulighet for jobb i etterkant.