Startet byrå i krisetider: – Bang for the buck
Tøffere økonomiske tider har gått hardt ut over norsk kommunikasjonsbransje. Mens andre gikk konkurs, etablerte Michael Hansson nytt byrå.
Verden kryr av uinspirerende tekster og selskaper. For å lykkes må du skille deg ut med en tydelig identitet og klare konkurransefortrinn. Du må ha en Edge.
Dette er filosofien til Michael Hansson, gründer av nyoppstartede Edge Communications.
Han er for mange kjent fra NRK-serien «Johnny og Johanna», som fengslet seerne fra 2004 til 2006. I dag er han forlovet med ingen ringere enn en av Norges fremste influensere, Emilie Voe Nereng, som ble hans inspirasjon til å forfølge sine egne profesjonelle drømmer ved å grunnlegge sitt eget selskap
Savnet eierskap
Etter å ha latt seg inspirere av influenseren og hennes frie livsstil, tok Hansson et dristig skritt bort fra tryggheten og kastet seg ut i sitt eget eventyr.
Med fire års erfaring som seniorrådgiver i First House og deltakelse i to oppstartsselskaper, modnet Hansson til et punkt der han ønsket full kontroll over sitt profesjonelle liv.
– Vi lever i en tid preget av selvrealisering, hvor livslang læring er viktig, og hvor jeg tror mange kjenner et behov for å ha herredømme over egen tid og verdiskapning. Å Starte Edge har gitt meg en ny spennende utfordring, og friheten til å skape noe basert på egne visjoner, sier Hansson.
I konsulentbransjen understreker han betydningen av sterke kundeforhold og peker på at i store konsulenthus defineres lønn, partnerskap og anerkjennelse av kundeforholdene.
Med flere år erfaring bak seg, var det naturlige neste skrittet for Hansson å påta seg salgsansvar. Han forklarer:
– Jeg nådde et punkt der jeg følte jeg hadde lært mye og ønsket å eie kundeforholdene selv, og ha eierskap til hele verdiskapningen.
Tøffe tider
I 2023 erkjenner Hansson at det er risikabelt å starte et byrå, spesielt med økende kostnadsfokus i bransjen.
– Pengene sitter mindre løst, spesielt hos de større aktørene med mye intern kompetanse, sier han og bemerker at det stadig rapporteres om innkjøpsstopp og en økende tendens til å utføre oppgaver «in-house».
Han er likevel overbevist om at Edge, med fokus på fleksible og kostnadseffektive tjenester, kan stå sterkt i konkurransen.
Hansson mener at i dagens konkurranseintensive miljø må bedrifter ha et skarpt budskap og våge å skille seg ut for å ikke forsvinne i mengden. Edge handler om å gi bedrifter det nødvendige fortrinnet (Edge) for å lykkes.
– Min Edge er nok at jeg i kraft av å være en liten og effektiv aktør kan gi kundene «bang for the buck» med en gang, forklarer han.
Vellykket oppstart
Hansson deler at oppstartsfasen av selskapet hans har vært vellykket.
Han har et nært samarbeid med EIK Servering, som på rekordtid har utviklet seg til å bli Norges største restaurant- og utelivsaktør, med over 70 serveringssteder. Blant deres velkjente konsepter finner man Delicatessen, Sawan og Bølgen & Moi. Edge bistår EIK med Fincom, PR-aktiviteter og mediehåndtering.
I tillegg samarbeider Hansson med teknologiselskapet Net Nordic, der han bidrar med strategisk innsikt, innholdsproduksjon og mediehåndtering.
– Selvfølgelig, jeg har noen mindre prosjekter ved siden av, men det er de største som driver businessen min, forklarer han.
Bistår også sin forlovede
Ved opprettelsen av selskapet bisto Hansson også sin forlovede med noen mindre prosjekter, men understreker at de for øyeblikket ikke jobber sammen profesjonelt.
– Selv om vi begge jobber med kommunikasjon ser vi en stor verdi av å ha klar grense mellom forretning og personlige relasjoner. Emilie har sitt management, men som kjæreste, bistår jeg naturligvis med rådgivning eller avlastning om hun skulle ha behov for det, sier Hansson og legger til:
– Vi driver begge egne foretak, tar det dag for dag og ser hvordan vi best kan støtte hverandre på alle fronter.