«Bilvasking»: – Trenger mer bevissthet
Mener omdømmetapet ikke er stort nok for de som handler med Kina.
(Arendal): Onsdag denne uken ble kinesisk «bilvasking» diskutert i en debatt under Arendalsuka.
Debatten ble arrangert av analyseselskapet Infomedia, som hadde undersøkt hvordan kinesiske billeverandører ble omtalt i norske medier sammenlignet med merker fra andre land.
Resultatet viser at kinesiske merker som Voyah, Honogqi, NIO, BYD og Xpeng omtales i mindre grad enn for eksempel Tesla, Audi, Wolkswagen og BMW. Også Volvo og Polestar, som har produksjon i Kina, får mindre oppmerksomhet.
Kina driver sensur og overvåking av egen befolkning i stor skala. Myndighetene der har selv innført tydelige restriksjoner for hvor ikke-kinesiske biler med moderne kamera- og sensorteknologi kan oppholde seg innenfor Kinas grenser.
I tillegg setter Kina etniske minoriteter i såkalte omskoleringsleirer, der de blir utsatt for tortur, hjernevasking og tvangsarbeid.
– Media vet nok ikke nok om kontroversene rundt kinesiske biler, og jeg tror mange har berøringsangst for å bevege seg inn i et ukjent landskap, sier tidligere utenrikskorrespondent i NRK, Anders Magnus.
Forbrukerne
Under debatten ble også norske forbrukere et tema. Noen kinesiske biler er billigere enn merkene som er mer etablert i Norge.
– Dette handler om storpolitikk, og Norge er i stor grad avhengig av Kina. Men forbrukere har en enorm påvirkningskraft, og jaget etter billige varer i kulturen vår er et problem. Vi må få gjort noe med kunnskapen og bevisstheten om det Kina driver med, og der må norske myndigheter på banen, sier Mette Fossum, daglig leder og partner i Sustainability AS.
Omdømmetap
Den store elbiloffensiven fra Kina i Norge skal fungere som en portåpner til det vestlige markedet, ble det hevdet.
– Nordmenn kan generelt lære mer om hvordan Kina bruker næringslivet til å påvirke folk. I tillegg til at kommunistpartiet vil holde stabilitet i eget land, har de også interesse av økonomisk utvikling, sier, Geir Hågen Karlsen, oberstløytnant i Forsvaret.
I tillegg mener han risikoen for å skade omdømme er for liten for norske selskaper som handler med Kina.
– Omdømmetapet er sterkt undervurdert når det er snakk om Kina. Vi så at flere gikk på en smell med tanke på Freia-saken i Russland. Dette kan gi utslag, også når det er snakk om Kina.