Brukte kun 20 timer på å lage reklame om Kjell Ingolf Ropstads boligtabbe
– Kanskje er folk litt sultefóra på humor i en alvorstung valgkamp?, sier det kreative teamet bak FINN-reklamen spørrende.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Kjempegøy å få sparke litt oppover! Vi legger merke til at folk syns det er morsomt, kanskje er de litt sultefóra på humor i en alvorstung valgkamp? Kudos til Hanne-Lill Johnsen og FINN som kaster seg rundt når de får en idé på bordet, sier Morgensterns yngste kreative team, Mira Liv Helland og Sebastian Graf Stenberg, begge 23 år gamle.
Tidligere denne uken kunne Aftenposten avsløre at Barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad ikke hadde meldt flytting fra gutterommet til ministerbolig i Oslo med familien. Først i fjor meldte han flytting, selv om flyttingen fra Lillestrøm skjedde helt tilbake i 2009. Boligen har i mellomtiden vært leid ut, mens Ropstad har bodd i en kostnadsfri Stortingsbolig.
Historiens raskeste, sa ja på et kvarter
– Mira og Sebastian så disse sakene og alt oppstyret det ble rundt KrF-lederen, og ringte oss med en kjempegod ide til en FINN-reklame, sier Anders Muurman Holm.
Han er kreativ leder i Morgenstern og har FINN på kundelisten.
– Vi utarbeidet et enkelt board, kontaktet Clear Channel og ringte trykkeriet. Vi hadde reklamen ute etter drøye 20 timer, og dette skriver seg inn i byråets historie som tidenes raskest produserte fysiske reklame.
Normalt sett går det uker og til og med måneder i slike prosesser, men teamet klarte altså å fylle utendørsskjermene i Lille Grensen på under et døgn.
– Vi har en godt forhold til kunden, ikke så mange andre kan si «kjør på», i løpet av et kvarter. Hatten av til FINN som synes dette var en morsom ide og var med på uhyre kort tid.
Ikke økonomisk gevinst
FINN-reklamen har fått mye oppmerksomhet i sosiale medier, og Holm er stolt av teamet sitt.
– Det er gøy å se, ikke bare hadde Mira og Sebastian en god ide, men de viser også tydelig at de forstår merkevaren utrolig godt.
Holm erfarer at reklame som er fysisk til stede settes stor pris på.
– Vi registrerer et stort engasjement i sosiale medier og tror folk setter pris på reklame ute i den virkelige verden. Det får en anne vekt enn hva en enkel Instagram-post ville klart.
Reklamen er plassert i lille Grensen ned mot Stortinget, og er en investering i kundeforholdet med FINN, som teamet har jobbet med de siste ti årene.
– Dette er ikke noe stor økonomisk gevinst for oss her, men det er en viktig del av kundeforholdet.
Det kreative teamet hadde en sjelden mulighet til å bruke tid og ressurser på en kunde de mente fortjente litt ekstra oppmerksomhet.
– De er en kunde i særklasse, og vi synes dette symboliserer hvordan det er å være kunde hos oss. Også synes vi det var en alt for god ide, til å ikke gjøre noe.