Andreas Aalbu, kommersiell leder i Vålerenga. Poserer foran Intility Arena. Fint vær.
Andreas Aalbu med «Østblokka» i bakgrunnen. Han er sikker på at de vil få god støtte fra den kanten, også i OBOS-ligaen.

Vålerengas kommersielle leder: – Ingen har godt av å rykke ned

I desember rykket Vålerenga ned for første gang siden 2000. Andreas Aalbu og de andre som jobber kommersielt i klubben forbereder seg nå på sesongstart i OBOS-ligaen.

Publisert

10. desember 2023 ble nedturen et faktum. Vålerenga tapte 5-4 på straffesparkkonkurranse mot Kristiansund på Intility Arena, og rykket ned fra Eliteserien.

Blåkledde spillere lå paddeflate på kunstgresset, og ansiktene på tribunene var preget av skuffelse.

– Jeg har rykket ned som spiller en gang også. Men det føles faktisk verre når man jobber administrativt. Som spiller er du på en måte i din egen boble sammen med kompisene dine, og jeg var kanskje litt mer egoistisk, sier Andreas Aalbu til KOM24.

Det har vært hektiske dager på Intility Arena siden nyttår. Så hektisk at de ikke har rukket å rydde bort julepynten.

Merkes økonomisk

Aalbu jobber som kommersiell leder i VIF. Han ble ansatt 1. november, og kom fra samme rolle i Stabæk.

Vålerenga hadde slitt hele sesongen, men troen på at de skulle unngå nedrykk var fremdeles sterk. Det var jo strengt tatt 22 år siden sist klubben spilte på andre nivå.

– Som kommersiell leder ser man andre konsekvenser av nedrykket. Vi slapp å si opp noen, men det var engasjement som ikke ble forlenget. Når man ikke vet om folk mister jobbene sine, tenker på alle supporterne og alle som er glad i klubben, så er det rett og slett veldig tungt. Ingen har godt av å rykke ned, sier Aalbu.

Nedturen betyr ikke bare lønnskutt for spillerne og dårligere motstandere på banen. Det betyr også mindre eksponering og at man blir mindre attraktiv for sponsorene.

Flere av klubbens partnere hadde også klausuler i avtalene sine som innebar nedjusteringer eller reforhandlinger ved et eventuelt nedrykk.

Det ble ikke mange gode minner fra forrige sesong. Aalbu peker mot «Østblokka», og trekker fram støtten fra supporterklubben Klanen som noe av det viktigste.

– Jeg var bekymret for hvordan omgivelsene ville reagere. Og vi merker det absolutt økonomisk. Vi har tapt inntekter, og det kommersielle budsjettet vårt er redusert med rundt 15 prosent, uten at jeg kan gå mer inn i tallene der.

Ifølge Eliteseriebarometeret 2023 hadde VIF reklame- og sponsorinntekter på 44 millioner kroner i 2022.

– Næringslivet i Oslo har ikke den samme tilhørigheten til Vålerenga som kanskje finnes i mindre byer. Vi konkurrerer jo med et veldig stort kulturtilbud, og det er så mye annet å gjøre enn å gå på fotballkamp.

Han bruker ord som «fiasko» og «krise» om fjoråret. Nå jobber Aalbu og teamet hans, som i alt består av fire medarbeidere, på spreng for å skaffe inntekter.

– På dette tidspunktet i fjor hadde vi solgt 1.750 sesongkort på Østblokka. Nå er vi oppe på rundt 1.950. Hos mange supportere og sponsorer får man jo en slags «goodwill» det første året man er nede. Folk er motiverte, og står sammen. Men så må vi opp igjen med en gang.

Merkevaren

Kontorlokalene på Intility Arena er ikke noe å klage på. Klubben flyttet til sin splitter nye hjemmebane på Valle Hovin i 2017, etter å ha lånt Ullevaal Stadion i flere år.

At de byttet beite skulle markere et skille for Vålerenga, som har slitt med å utnytte potensialet i hovedstaden lenge. «Enga» var tilbake på Oslos østkant, noe de også har gjort sitt for å bygge merkevaren rundt.

«Takk for samarbeidet. Hilsen Ullevaal Stadion» står det på bildet, som viser gamle storheter som Christian Grindheim og Mohammed Abdellaoue feire scoring.

– Vi har vel nådd bunnen omdømmemessig, og det er noe vi må ta på alvor. Vi må få inn inntekter og skape engasjement rundt klubben, og forhåpentligvis vinner vi flere fotballkamper framover.

Beskjeden «Oslos stolthet» pryder fortsatt utsiden av stadion. At lilleputten fra Ekeberg, KFUM Oslo, rykket opp, merker de ikke særlig mye av rent kommersielt.

– Målet er at omgivelsene ikke skal merke noen forskjell på klubbdriften her i 2024. Det eneste de kommer til å merke er at det kommer mindre attraktive motstandere. At Levanger kommer på besøk er liksom noe litt annet enn Rosenborg, sier Aalbu.

Men både kampene og partneraktivitetene skal arrangeres på samme måte som før. Og VIF skal fortsatt være synlige i bybildet gjennom samarbeidet med Clear Channel, forsikrer han.

I tillegg hadde TV 2-serien «Ære være» 1,3 millioner seere forrige sesong, opplyser Aalbu. Og selv om tv-kanalen ikke forlenget samarbeidet, skal Vålerenga fortsette med å lage en lignende serie internt på YouTube.

Andreas Aalbu og VIF gjør seg klare for en tøff sesong i OBOS-ligaen, både sportslig og kommersielt.

Erfaren gjeng

Aalbu forteller også at han lærer mye av å jobbe med erfarne folk som Kjetil Siem og Svein Graff. Siem kom inn som styreleder i august i fjor, mens Graff er utleid fra byrået NPG Sport & Communication, og har rollen som daglig leder.

– Kjetil var en avgjørende faktor for at jeg ville komme hit. Jeg visste også at Svein var under lupen, og jeg har voldsom respekt for begge de to. De har vært i gamet lenge og jeg stortrives med å jobbe sammen med dem.

Som spiller var Aalbu i flere klubber, deriblant Bærum, Fredrikstad og Ullensaker/Kisa. I sistnevnte klubb startet han sin administrative karriere, først som markedssjef og deretter som daglig leder fra 2020 til 2022.

Han legger ikke skjul på at gjerne tar på seg en lignende rolle i framtiden.

– Jeg er en ambisiøs fyr. Kanskje får jeg lyst til å være sjef igjen en dag. Men akkurat nå synes jeg retningen her er veldig spennende og lærerik. Og hvis vi klarer å karre oss opp igjen på første forsøk og skyte fart nedenfra, kan dette bli veldig bra.

Powered by Labrador CMS