Andreas Myraune bygger bro mellom streamere og annonsører på Twitch. Oskar Westerlin er blant streamerne som har gjort plattformen så populær igjen.

Ny kanal for mediekjøp: Beta er Norges nye Twitch-byrå

Twitch startet som «guttas gaming-plattform». Nå vokser det i rekordfart og skaper millioninntekter. 

Publisert

Andreas Myraune (21) har kastet seg inn i en nisje få andre har utforsket: markedsføring mot gamere i Norge, med hovedfokus på influensere som livestreamer på Twitch. 

Hans nystartede byrå, Beta, har etablert seg i det voksende strømmemarkedet fordi han så et potensial og et hull i markedet. 

– Det er en bransje som er litt untapped. Det er ikke så mye konkurranse og ikke så mange etablerte aktører, spesielt på talentbyråmarkedet, sier han til KOM24.

Ny kanal for mediekjøp

Motivasjonen bak Beta var klar: det manglet representasjon for Twitch-streamere i Norge og Norden. Etter et års uformell drift, ble byrået offisielt etablert i mars 2024.

På kort tid har Myraune knyttet til seg over 30 norske Twitch-streamere.

– De siste månedene har våre streamere i Beta generert hele 277 000 seertimer hver måned. Tilsammen har seerne brukt i gjennomsnitt 31 år på å se streams hver måned i andre kvartal, forteller han.

Beta fungerer som en mellommann mellom streamere og annonsører. Gjennom deres plattform kan Twitch-streamere registrere seg, og Beta kan deretter målrette reklame gjennom deres streams og kanaler.

– Vi har mulighet til å blende inn engasjerende animasjoner på tvers av hundrevis av streamere i sanntid. Dette skaper en helt ny kanal for mediekjøp. Vi fokuserer på å jobbe med direkte større merkevarer eller indirekte gjennom deres mediebyråer som kontrollerer budsjettene til de store merkevarene, forklarer Myraune. 

Se video lenger ned i saken. 

– Ekstreme tall

Med cirka 890 000 unike seere på Twitch i Norge månedlig, og rundt 5 millioner totalt i Norden, ser Myraune et betydelig vekstpotensial.

– Nå skal vi etablere oss i Norge, slik at de fleste vet at hvis man skal nå unge menn eller gamere, så kommer de til oss, sier han. 

Foreløpig har Beta kjørt kampanjer for merkevarer som Foodora, SteelSeries, Shure, Firi, Norstat og Noblechairs direkte, men byrået sikter mot å utvide samarbeidet med større mediebyråer og vise at deres produkt kan bli en viktig del av mediebudsjettene.

Til tross for sin korte levetid, har Beta allerede oppnådd imponerende resultater. Et «subathon» med en av Norges største streamere, Detoo, nådde ut til 200 000 unike seere, og genererte 2,58 millioner visninger hvor folk til sammen så på streamen i hele 24,5 millioner minutter. 

– Dette har generert over 20 000 abonnenter, som tilsvarer 800 000 kroner i omsetning. Det er ganske ekstreme tall i Norge, sier han og påpeker:

– Twitch vokser jo hele tiden nå. Det er flere og flere streamere som slenger seg på.

Han trekker fram kjente Youtubere som Oskar Westerlin, Dennis Vareide og Randulle, som nå også strømmer på Twitch. 

– Oskar Westerlin skapte en bølge på Twitch med sitt episke subathon som genererte over 12 000 betalte abonnenter, altså 480 000 kroner gjennom interaktiv dialog og genuint innhold, forteller Myraune.

Reklamerer med KI

Beta har nylig lansert sin første storskala kampanje med Norstat, med mål om å konvertere flere unge menn. Byrået samarbeider også med den polske giganten InStreamly, som har utviklet KI-teknologi for reklameproduksjon.

– Animasjonene vi lager kan reagere på det som skjer i spillet, for eksempel når man vinner et spill eller når streameren sier et spesifikt ord, forklarer Myraune. 

Partnerskapet med InStreamly gir Beta en betydelig fordel, med tilgang til et omfattende nettverk av mediebyråer og store merkevarer.

– De har et enormt nettverk og samarbeider med de største mediebyråene. De har også gjennomført kampanjer for kjente merkevarer som Redbull, KIA og McDonald’s, sier han.

Myraune, som ikke har formell utdanning innen feltet, baserer sin erfaring på tidligere salgsarbeid og oppstart av ungdomsbedrifter. Han grep muligheten da han under pandemien oppdaget at få norske streamere var representert av byråer.

– Hvis ikke jeg hadde startet, ville sikkert noen andre gjort det, avslutter han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS