ANFO Effekt innfører ny bærekraftspris
– Jeg håper og tror at de verste eksemplene på grønnvasking er forbi.
– Casekonkurransen ANFO Effekt har opp gjennom årene vært nokså tro og standhaftig til både kriterier og kategorier. I år opplevde vi at tiden var moden for å åpne opp døren for «Bærekraft» som egen kategori. Vi håper og tror på mange bidrag allerede første sesong; caser, effekter og fortellinger vi kan la oss alle inspirere og lære av, sier Håvard Kvernaas Bakken i ANFO til egne nettsider.
De har blant annet hentet inspirasjon fra Cannes Lions.
Det er nesten vanskelig å finne en Cannes-vinner som ikke inkluder bærekraftsmål i kampanjen på et eller annet vis, skriver ANFO på egne sider.
I følge DSAR (Den Store Annonsørrapporten) mener sju av ti annonsører at om «ett år frem i tid vil «bærekraft» i mye større grad være en del av deres markedskommunikasjon.
– Det er svært gledelig at ANFO nå tar med Bærekraft som kategori i ANFO Effekt. Dette vil bidra til å løfte god bærekraftskommunikasjon og viktigheten av det. Som deltaker i juryen håper jeg å se gode caser som kan dokumentere faktisk effekt på en eller flere av de tre bærekraftspilarene klima og miljø, sosiale forhold og økonomisk bærekraft, sier Camilla Elise Berg i Awake til ANFOs nettsider.
– Vi mener det fortsatt er mye potensiale der ute til å virkelig posisjonere seg i markedet når det gjelder bærekraft. Et suksesskriterie er å tørre å vise sårbarhet og kommunisere ærlig og transparent. De merkevarene som tør å fortelle høyt om sine utfordringer og be om hjelp, vil vinne. Men det krever mot, og jeg er usikker på om det er noen som tør å ta den posisjonen ennå, sier hun.